Wednesday, March 31, 2010

MELAHAP NANGKA MADU ITU SANGAT GRINDCORE!



nampak gembira men-toqoq seulas nangka madu yang dah lama didendam dengan wayfarer baru. tapi hati dalam siapa tahu?

buah nangka je pun! kecoh siak.

*gambar hiasan. tiada kena mengena dengan entri.

Monday, March 29, 2010

AWAS! KALAU TAKUT JANGAN TENGOK KLIP VIDEO NI BERULANG-ULANG.

suasana praktikum yang sedikit mambuatkan aku tertekan memungkinkan aku untuk mengeluh panjang. aku rindu budak-budak kelas aku. diam tak diam dah 7 semester bersama. macam-macam benda dah harung. bukan lagi kawan tapi macam bersaudara dah. dalam asyik mengulit kenangan bersama budak kelas, aku tejumpa video ni. video seminggu sebelum keluar praktikum.

inilah jadinya kalau pensyarah tak masuk kelas. semua memekak buat kerja tak ada hala tuju. jadi dari kami buat kerja-kerja meruntuhkan akhlak, lebih baik kami melakukan sesuatu yang agak santai dan menggelikan hati. why so serius?

kalau nak tengok dengan perasaan yang gembira, sila ulang untuk beberapa kali. pastikan anda fokus kepada pelakon utama dan pelakon tambahan di belakang. pastikan juga anda meneliti tiap bait dialog yang diucapkan.

video

GUA REDHO

ALBUM GAMBAR KITA

di kaki bukit kerinci,
aku siat helai-helai gambar cinta,
dan carik-carik wajah gembiramu,
dari album kenangan,
yang disitu pernah ada kau, aku dan kita,
suatu masa dahulu.

bersaksi bukit bangsar,
aku renyuk-renyukan senyuman,
bergumpal dalam genggaman kecewa,
walau disitu pernah terlukis,
riang tertawa terpotret ,
yang sekarang sudah bertukar hiba.

aku koyak helaian cerita ini,
bab demi bab dan lempar jauh,
dari satu muka ke satu muka lain,
dalam dasar sungai gombak atau sungai klang,
biar dibawa arus, pergi menjauh menghilang,
tak dapat dilihat tenggelam kedasarnya,
kerana aku redha ini bukan cerita aku.


*karya asal disini:
http://hatibisu.blogspot.com/

Saturday, March 27, 2010

GUAAKULUKAU

"kenapa tulis lu-gua dalam entri kau sekarang? tak macam dulu lah. macam ikut trend blog orang je" ada yang berbunyi begitu.

okey macam ini.


aku rasa ada baikya aku kembali menulis entri menggunakan kata ganti nama yang biasa aku gunakan seperti dahulu-dahulu. menggunakan aku dan tidak gua. sebenarnya rasional aku menggunakan gua bukanlah mengikut beberapa blog yang menjadi rujukan utama aku, tapi sebaliknya lebih kepada biasan emosi. aku gunakan gua mungkin lebih santai atau meluahkan rasa marah. pada aku penggunaan gua lebih jujur dalam tulisan-tulisan berberntuk luahan, namun bunyinya agak sedikit kasar. betul?

memang tulisan blog ini serta inspirasi dan rujukan datang dari personel-personel yang bagi aku memang outspoken kata orang negeri sembilan. tulisan mereka jujur, dari hati terus ke jari. luahan mereka dengan susunan ayat memang sedap. ringkas, mudah faham dan kadang-kadang unsur kecindan nya jelas.

seperkara lagi, aku memang menggunakan lu-gua dalam percakapan aku. tapi bersesuaian dengan orang lawan bercakap dengan aku lah. kawan-kawan baik yang rapat memang guna lu-gua dengan aku. kena ikut situasi dan persekitaran lah. pakai mana yang sesuai.

okey. lepas ini aku kembali tulis entri guna aku boleh? dalam pada masa yang sama aku guna lu-gua bila situasi dan emosi yang memerlukan aku berbuat begitu.

minta maaf kalau keterlanjuran kata okey!

Monday, March 22, 2010

KENANGAN MENGUSEK JIWA - A.RAMLIE



gua tengah stim tahan sebak layan ini. ada satu lagi video tapi tak boleh letak pulak. gua letak yang ini. lu orang tak layan tak apa. yang gua nak cerita, dia punya lirik. memang mengusek jiwa gua sekarang ini.

gua tak perlu lagu rock cintan untuk layan rasa gua sekarang. tak perlu lagu emo rabak macam from autumn to ashes untuk layan rasa sedih kelopak mata gua. tak perlu telan ubat batuk macam dulu-dulu nak hindar frustasi. jauh sekali perlukan orang konon boleh jadi bahu bila gua perlu disokong waktu-waktu begini.

macam biasalah, hakikatnya gua tetap sorang-sorang. macam mula-mula gua bermula dulu, seorang-berdua-dan kembali seorang. gua tak kisah. memang dah nasib gua agaknya kena main-mainkan dengan perempuan. gua redha. sebab gua tahu, gua bukan lelaki baik.

gua dah berhenti berharap. tak mahu mengharap dan jauh sekali mengharapkan yang lama datang semua dalam hidup gua. gua boleh move on macam dulu, jadi gua akan buat. gua tak perlu nak melatah macam dulu-dulu, sebab semua ni jadi gua dah jangka. tak apalah. biar ambil masa lama pun, gua sanggup.


gua perlu seorang wanita istimewa yang boleh faham diri dan dunia gua dan tahan kerenah gua. lu orang ada jumpa? kasi kenal dekat gua lah. gua nak buat stok isteri. gua serius!

Friday, March 19, 2010

GUA TAK MAHU BALIK BANGI!! APA NAK JADI LANTAKLAH!

baik. ada banyak kemungkinan yang buatkan gua berat punggung untuk angkat kaki kemas baju dan berambus pulang menghadap hari-hari penuh tekanan di bangi. praktikum yang masih berbaki enam minggu buatkan hati gua masih resah dan tertekan dengan kerja-kerja yang melambak-lambak.

kemungkinan utama dan sebab utama gua tak mahu balik bangi; masakan mak yang tiada boleh dilawan! gua cerita masakan mak gua hari ini saja. tengah hari tadi mak masakkan juadah yang buat nafsu makan gua rabak. kecur air liur tahu? mak masak gulai lemak cili padi burung puyuh salai. kalau dah namanya pun orang negeri sembilan kalau tak makan masak lemak memang tak true! bagi gua seminggu tanpa masak lemak semacam tak lengkap. semacam ada facebook tapi tak update status, macam ada twitter tapi bila lu update status orang bolayan! ha macam tu lebih kurang analogi gua kaitkan.

makan malam pula, gua sengaja suruh mak tak payah masak lain, panaskan gulai tengah hari cuma tambah telur dadar ayam kampung. campur cili padi dengan bawang dan tabur sikit daun sup. memang buatkan peluh memercik halus dari ruang-ruang roma. kalau lu orang tak tahan pedas, jangan berani cuba. silap meleleh air mata tak pun air hidung sambil mata lu orang merah!

usai makan malam, aku dengan abah saja duduk dekat laman rumah. ambil angin malam. mood malam memang layan, abah bakar rokor surya sambil layan radio malaysia negeri sembilan. lagu retro zaman A.Ramlie. abah memang layan. tengah duduk-duduk layan angin malam sambil berborak dengan abah, mak gua datang. datang bawa bubur jagung! pekat! jangan cerita dia punya lemak. air teh panas siap asap-asap.

amacam? dapat lu orang bina imaginasi dengan entri tanpa gambar kepil gua? nak cuba mari ikut gua balik rumah. rumah gua sentiasa terbuka pada tetamu!

sebenarnya, inilah sebab utama gua malas balik bangi! air tangan mak gua ni memang lain macam. penangan mak gua pun boleh tahan juga. gua kecik-kecik selalu jugak berbirat kena dengan mak gua.

gua rasa kalau tiga bulan terus-menerus gua duduk rumah makan tido dengan masakan mak gua yang semacam ini, yakin dan percayalah perut gua kan memboroi kehadapan sambil pipi gua berisi daging gebu yang membuatkan gadis-gadis hangat mahu mencubit manja!

***
perhatian pada gadis-gadis hangat luar sana:
GUA NAK CARI CALON ISTERI YANG PANDAI MASAK MACAM MAK GUA.

Thursday, March 18, 2010

TANGAN YANG MENGAPAI

solidariti buat kanak-kanak kecil yang tidak berdosa didera dan dibunuh kejam kebelakangan ini. gua titipkan bersama lirik lagu yang berkisar tentang penderaan. masa gua kecik dahulu selalu dekat televisyen RTM main lagu ini. ramai artis yang nyani lagu ni. yang gua ingat rohana jalil, bpr, to'ki kalau tak silap. gua puas cari mp3 dia tapi tak jumpa. jadi gua letak lirik saja.

solidariti buat kanak-kanak tidak berdosa bernasib malang.

***
Tangan Yang Mengapai
Artis : N.S.R
Lagu : Dennise
Lirik Terbitan : S.C.A.N.

Merenungi tubuh yang tak bermaya
Dan mengusapi wajah penuh duka
Malang yang menimpanya kini menghantui kita
Apalah dosa hingga kau didera

Ketika kau memerlukan kasih serta belaian
Kau menjadi sasaran kezaliman

Jeritan suara
Titisan air mata
Tiada siapa yang endah

Tangan yang mengapai
Akhir layu terkulai
Seluruh harapannya berderai

Merenungi tubuh yang tak bermaya
Dan mengusapi wajah penuh luka
Malang yang menimpanya kini menghantui kita
Apalah dosa hingga kau didera

Ketika kau memerlukan kasih serta belaian
Kau menjadi sasaran kezaliman

Ke manakah hilang
Peri kemanusiaan
Bekalan tuhan untuk insan

Atas kesedaran
Mari kita pastikan
Kisah yang sedih
Tidak berulang

Tuesday, March 16, 2010

DENDAM TETAP DENDAM

sekejap lagi, gua keluarkan pisau belati yang paling tajam. kilaunya sahaja buatkan orang gerun. belum lagikan tajamnya. gua pasti bila gua letakkan saja pisau belat ni pada daging-daging itu, pasti berbirat merah. belum lagi gua benamkan pisau dan sorong tarik menghiris hati-hati itu. dan pastinya darah menyembur keluar, membasahi kilau tajam pisau belati gua ini.

gua dah siapkan perahan limau nipis. biar bila luka dek hirisan pisau belati tajam gua tu lagi pedih bila gua lumur dengan titis-titis limau nipis. gua dah sediakan santan pekat. orang kata bila letak santan pekat, dia cepat busuk. sudahlah pedih luka, cepat pula busuk! bagus!

gua dah sediakan bekas kecil buat simpan hati-hati dia yang gua dah hiris tu nanti. dalam bekas tu, gua letak mauripan sikit. maklumlah guna mauripan dia punya busuk lagi tahap dewa! nanti bila gua dah hiris hati dia gua letak dalam bekas ni. gua tutup ketat-ketat.

gua dah gali satu lubang dekat depan rumah. setengah kaki dalamnya. sekejap lagi lepas gua hiris hati dia, gua letak dalam bekas dah gua akan tanam dalam lubang yang gua dah gali ni. gua nak biarkan semalaman. gua nak semua orang tahu, betapa busuknya hati dia yang gua dah hiris-hiris ni.

dendam tetap dendam...

Saturday, March 13, 2010

SIRI BERCAKAP DENGAN .........

dia: engkau apahal?

aku: eh bawak la bertenang, salam lah dulu. (hulur tangan)

dia: huh. (salam tidak disambut)

aku: ewah garang sangat nampaknya.

dia: eh lantaklah. engkau apa peduli. ni apahal cari aku? engkau tak lain, bila ada masalah baru tehegeh-hegeh cari aku kan? bila senang, gembira, riang ada kau ingat aku?

aku: emmm... (tidak menjawab seketika). aku sekarang sibuklah, tak ada masa sangat nak jumpa kau.

dia: ah semua alasan. lelaki macam kau bukan aku tak tahu, ada alasan berjuta nak lepaskan diri. bila kau nak pakai aku, tau pula nak cari aku dekat mana kan? bila kau dah sedap, kau tinggal-tinggal kan aku!

aku: janganlah marah. aku betul-betul sibuk sekarang ni.

dia: ni tak lain, ada masalah dengan perempuan lain baru nak cari aku, nak luah perasaan nak minta simpati orang. hei sedarlah, kau luah dekat aku sini pun, orang lain mana ada peduli. langsung tak ada yang ambil pusing pasal kau tahu?

aku: masalah tu, memang ada tak boleh lari.tapi bila pendam lama-lama tak boleh tahan. engkau saja pilihan aku untuk lepaskan apa yang aku pendam.

dia: engkau lepaskan pun, bukan ada orang kisah. lepas tu engkau tetap jadi macam tu juga.

aku: hmm..aku buntu. tak apalah biar aku pendam saja rasa ini. minta maaf kalau aku abaikan kau selama ini. bukan aku sengaja, aku sibuk dan penat sekarang ini. aku cuma minta kau faham itu, bukan susah pun. kalau kau tak mahu faham juga tak apalah. biarkan saja. abaikan.

dia: okey fine. bye. take care.



***
INILAH AKIBAT KALAU BLOG DAH MERAJUK

Sunday, March 7, 2010

BALADA SELSEMA TERUK



aachhooooo...
gua selsema teruk..
sudah dua tiga hari..
jenis mengalir tak berhenti..
bangun awal-awal pagi gua dah mandi,
mula selsema melanda hidung gua ini,
sroott.. sroott.. sroott..
kerja pulak banyak berlambak.
nak update blog pun entah sempat ke tidak..
nanti bila gua ada cerita nak kongsi, gua tulis yak!

*amacam gurindam spontan gua? tarbaekk kan?

Thursday, March 4, 2010

Let me tell you something.

gua rasa dah tak berapa nak trend orang tag dalam entri blog sekarang. semua orang sibuk tag gambar dalam pesbuk je. okey ni kira modal tulis entri baru dek sibuk teramat nih la ye.

Tagged by Khaleeqa Idrus
Bold the statements that ARE true to you.
Italicize the statements that you WISH were true.
Leave the rest alone.
Then, tag 10 people to do the same test.

I’m 170cm tall.
I don’t know what I want at the moment.
I’m not happy.
I hate my friends.
I hate my life.
I hate my grades.
I can drive.
I’m bored of driving.
I have a white handbag.
I love dancing.
I go clubbing every week.
Shopping is bullshit.
I have a tattoo of a star.
I got my navel pierced.
I have friends that take drugs.
90% of my friends smoke.
I still hang out with my ex, even though our break up was rather nasty.
I’m studying Fashion.
I have a business running.
I hate cartoons
I hate someone.
I have 10 Lollipops handbags.
I buy CLEO every month.
My parents don’t know about my blog.
I have an iPod.
I don’t have faith in the current “one”.
My school mates know about my blog.
I wanted to be a fashion designer.
I love rock emo bands.
I hate it when people cancel last minute meet ups.
I’m a rebel.
I don’t believe in love.
High school's filled with drama.
My parents have faith in me.
I’ve bought shoes this month.
A blogger bitched about me before.
I hate sports.
I heart Italian food.
I hate meeting new people.
I hate nail polish.
The mother bear gives me hugs.
People should start appreciating me.
High school was the worst time of my life.
I have red hair.
One Utama is my second home.
I’m a guy.
I’m scared of my Biology exam which I’m going to face tomorrow.
I hate vacations.
We’ll last :)
I believe in long distance relationships.
I’m going to get high and smoke weed one day soon.
I’ve robbed an old lady.
I’m starting to like applying make-up.
I was a tomboy.
At times I think I still am a tomboy.
I love bitching about people behind their backs
I still have a best friend.
I have a cat.
I hate surprise parties.
I hate planning parties.
I’m hot. :P
I’m a sinner.
I’ve got a DS light.
I have a Wii.
I cant live without music.
Video games are a waste of time.
I miss the father bear.
I love being in love.
I know how to cook.
I have 100% freedom.
Boys are assholes.
I hate Math.
I’m happy with what I have
I love horror films.
I slept in my parents’ room for 3 days after watching Scream when I was a kid.
My old friends keep in touch with me.
I don’t read newspapers.
The news is such a waste of time.
Blogging is a waste of time.
I hate animals.
I can’t live without make-up.
I curse like a pirate.
I’m happy with my 11 year old car.
I hate people that are smart.
I love Orange juice.
I can’t drink for nuts.
I believe that everyone in their teens have lost their virginity.
I’ve got a new phone.
I’m going to get a new pair of shoes by the end of this month.
I love swimming.
I haven’t worked out since March.
I think I’m fat
I love my friends and family

NOW I TAG : Zara, Rajuna Asmara, Qish, Saruk Tanaka, Sharamli, Suzanna Chuzze Azmi, Chekgu Alan.

kalau ada siapa-siapa nak buat sila lah.