Sunday, September 27, 2009

JEMPUTAN RUMAH TERBUKA; Tempat Bertemu Teman Lama Tak Jumpa

memang sekarang ini menjadi ikutan untuk orang mengadakan majlis rumah terbuka sempena aidil fitri. kadang-kadang samai 3 4 buah rumah jemput datang ada majlis rumah terbuka dalam sehari. macam sewaktu cuti seminggu lepas, aku dijemput seorang rakan lama untuk hadir ke rumahnya. ada rumah terbuka katanya. jadi untuk tidak menghampakan jemputan, aku pun pergi ke rumah kawan lama sekolah rendah aku, Azwan bin Safar atau nama timangan manja; Botak walaupun berambut lebat.

sampai di bahu jalan berhadapan rumah azwan botak, aku sedikit terkesima; ada kugiran kenduri kahwin sedang bermain diatas pentas di perkarangan rumah azwan botak! ini kenduri kahwin ke rumah terbuka? aku bingung. jarang sekali aku lihat ada kugiran kenduri kahwin bermain di rumah terbuka di kawasan kampung aku ini. selalu orang buat, kenduri kahwin ada kugiran, yang ini rumah terbuka ada kugiran juga! satu yang baharu di kampung bagi aku.

tanpa buang masa aku pergi jumpa azwan botak, salam-sapa borak pendek dan ambil juadah makanan. memang sedap makan bihun goreng dengan kuah lontong rupanya! masa makan banyak dihabiskan berbual dengan rakan-rakan yang sudah lama tak berjumpa. paling seronok, berjumpa seorang rakan kamcing sewaktu sekolah rendah dahulu, Yusri Emily Anuar! lama betul tak jumpa dia ini! aku masih ingat yusri ini rakan baik masa zaman basikal kepala BMX, tempat duduk besi bengkok, zaman-zaman game tape lagi. budak depan rumah yusri ni ada basikal GR-rocky, kira basikal mountain bike paling up to date masa tu.nama dia hakim, mana entah sekarang, aku pun tak tahu.

rupanya, yusri sekarang sudah jadi penyanyi! betul! aku tak sangka dia ada bakat menyanyi. selama ini, aku sangka yusri ni hebat dalam dunia permotoran sahaja, tak sangka sudah jadi penyanyi. patutlah pakaian sekarang macam abang-abang, kasut paul smith dan malam tu yusri mengenakan baju melayu merah hati dengan sampin perak corak tampuk manggis. memang bergaya habis. yusri juga menyampaikan beberapa lagu raya pada malam itu. fuh, memang sedap. azwan botak beritahu, yusri penyanyi utama kugiran yang bermain pada malam itu. azwan juga beritahu, kugiran yusri adalah kugiran yang paling aktif bermain pada siri-siri kenduri kahwin di sekitar daerah jempol ini. pegrhh..

aku bangga jadi kawan yusri. sekacak rupanya, segah namanya; itulah Yusri Emily Anuar bin Pungut.







err Yus, nama kugiran kau ni apa ye? lupa nak tanya haritu!





*gitaris utama kugiran yusri pakai gitar gibson les paul! serius! dulu masa sekolah budak main gitar ni geng mat rempit je. jeles gua tengok gitar dia!

7 comments:

Lionel Azry said...

beli sudah..

Mieaa said...

jeles tp x reti main x guna jugak :P

Pais Chaos said...

Seksa Jiwa nama band tu kan.. aku knal sgt!!

faqhrule said...

saruk:
beli tak reti main pun tak guna

mieaa:
jeles lah tu!

pais:
hotak lu. tu band aswad dengan along pendek

yoro okino said...

salam singgah..
selamat hari raya

yoro okino said...

salam singgah..
selamat hari raya

faqhrule said...

yoko:
selamat hari raya juga