Monday, June 7, 2010

BUDAYA TIMUR HARUS.... ???

okey ini bukan entri pasal semangat kenegerian okey. aku benci semangat kenegerian melampau.

***

cuti sekolah memang penuh dengan kenduri kendara. dekat kampung aku ni, boleh kata tiap hujung minggu mesti ada kenduri kahwin punya. kadang-kadang sehari sampai 3 4 majlis kenduri kahwin jalan. jadi duduk dekat rancangan felda kat kampung aku ni, semua itu dilakukan secara gotong royong, semangat rewang tu masih ada lagi disini.

sebagai belia dan pemuda harapan kampung, aku semestinya hadir di arena rewang kenduri kendara terutama jiran-jiran terdekat. yelah karang tak pergi, makcik-makcik gelang emas sampai siku mesti sibuk mana anak bujang mak aku tak nampak batang hidung. biasa la, klise sangat.

penglibatan belia dan pemuda dalam komuniti ini sendiri aku lihat dah makin kurang. ramai yang datang melawa tunjuk muka, makan dan balik bila rokok dah habis sebatang dua. makin kurang. tak ramai yang datang tolong rewang atau jadi orang pangkal atau sesetengah tempat panggil kendarat. kalau datang pun ramai dekat karaoke. nyanyi dua tiga lagu lepas tu duduk lepak. mak aku cukup pantang kalau aku datang berborak saja dekat kenduri jiran tetangga.

bila kenduri kendara macam ni la baru dapat borak dengan jiran-jiran yang agak lama tak bersembang. layan pakcik-pakcik merapu dekat departmen basuh pinggan. dengar cerita politik dekat departmen air minuman. sembang bola dekat deparmen lauk. macam macam hal boleh kutip dari sembang-sembang dengan orang kuat kenduri kahwin ni.

tapi apa yang aku nak tekankan dekat sini, dalam aku berkomunikasi sepanjang sama sama tolong kenduri ni, aku dapat rasakan aku dah makin berubah. maksudnya aspek bahasa. aku dapat kesan yang dialek negeri sembilan aku makin terhakis. kadang kadang jadi malu bila berbual dalam dialek negeri sembilan tapi bunyi macam orang luar yang baru nak belajar cakap dialek negeri sembilan. nahu dan perbendaharaan kata yang lemah. salah aku jugak yang tak berlawan cakap dengan kawan kawan negeri sembilan dalam dialek negeri.

teringat pesan seorang pakcik masa sama-sama basuh pinggan hari tu.

"ujang, kito ni, orghang nismilan, kayo dek adat ponoh dek budayo. kalau tak orghang mudo macam kau ni tak jago, tak sambung nak harap sapo laie? jangan jadikan alasan dunio moden sekarang ni buekkan adat yang kito pakai selamo ni sebagai adat yang kolot. adat kito bersondi syarak, syarak bersondi kitabullah. ingat boto-boto tu jang!"

aku angguk.

kehidupan kotaraya buatkan aku jauh dari benda-benda begini.

terngiang-ngiang bait lirik kugiran anjingtanah ditelinga masa zaman thrash aku dulu.

aku cuma geleng kepala.haihh..


10 comments:

dark_eky said...

same arr kiter jang..
aku pn dh X brape fasih ngan loghat perak tengah..
dh bercampur abis..
nsb la slang sabah X masuk lg nih..
hahaha
^_^

faqhrule said...

eky:
kenapa bah kau berubah hehe

CharMiea said...

aikk tiba2 neh masuk sabah.
sandi.

lalala.

ekau tonang yo.
den tongah blaja nogori ni haa..

alamak. merepek.
ok bye.

faqhrule said...

mia:
kenapa bha? aku nda tahu cakap sabah bha. bila mu kasi ajar sama aku bha? hehehe

yoro okino said...

aku xpernh bercampur klu bercmpur dah bunyi len terus loght aku nnti..huhuh

Rajuna said...

lagu anjing tanah tu koi pernah paksa aku jadi vox. memang tak guna punya koi.

dobot said...

jyeahh, adat negeri smbilan memang kaut!

Rock N Roll Children said...

budaya timur harus diteruskan.. itu yg unik tentang budaya kita yg tidak ada pada masyarakat lain.

faqhrule said...

yoro:
eleh bajet jepon la tuu

juna:
playlist wajib masa band gua perform dulu

fifa:
yah steady fifa

ateng:
hehehe setuju brader!

CharMiea said...

duii senang jak bah.
nanti la klu sa rajin sa update d blog.
kalau la ah.
ahaha