Sunday, September 19, 2010

GURINDAM KUTU BERAHAK

ada seorang berahak memandu kereta,
empat roda motokar merahnya,
berkilat kereta boleh mencermin muka,
mencebik aku, yang dianggapnya seekor kutu cuma,
yang hanya duduk diantara tengah bangku antara dua roda,
sebuah motosikal tua.

angkuh sang berahak membelah lebuh raya,
sekejap ditengah sekejap ditepi. membabi buta,
mecelah-celah sang berahak dalam sibuknya himpunan kereta,
yang kembali menjengah kota setalah cuti beraya temasya,
penuh cerita lebaran, cuti dan rungutan malas bekerja

sesekali motokar mewah sang berahak menghimpit kutu,
diacahnya kekanan kekiri,
terkangkang-kangkang gelabah sang kutu,
mencari pedal brek tangan dan kaki,
agar tak tersembam menyembah bumi,
terkekeh derai ketawa berahak melihat si kutu.
sang berahak terus memacu laju.

perjalanan pulang sang kutu teruskan,
sesak motokar semakin perlahan,
seperti ada suatu kejadian, sang kutu pelik berasa hairan,
apa gerangan kenderaan perlahan?
hati terdetik mesti ada kemalangan!


tiba disitu tempat kejadian,
motokar mewah seperti pernah kelihatan,
remuk kereta agak mencemaskan,
ada orang terbaring bergelimpangan.


kutu tergelak terbahak-bahak,
melihat kereta mewah dah rosak,
siapa gerangan si kutu gelak,
rupanya itu kereta si berahak!


***

jangan ingat semua orang pakai motor macam aku ni mat rempit. hormatilah semua orang yang guna jalan raya. semua orang ada hak masing-masing. jangan ego sangat dengan kereta besar. hari ni kau maki orang bawa motor, kau nak langgar dia orang, kau nak lenyek dia orang, esok lusa kena dekat adik aku, ayah kau, keluarga kau baru kau tahu!
pesanan - abang kutu


haaa kan dah kena marah!

3 comments:

Daffodil D said...

barahak? berahim dan ishak?

faqhrule said...

D;
berahak ni macam haprak lah lebih kurang

Nurul Kornain said...

saye x bersalah.