Thursday, March 31, 2011

DEFINISI CINTA TIMMY FAHMI

okay personel yang menulis ini adalah seorang sahabat aku. aku ambil tulisan dia dengan izin. ini facebook dia, ini blog dia . rajin rajin singgah dan baca okay. dia nampak cacat tapi hati dia baik :P
selamat membaca definasi cinta timmy fahmi.

***

tentang cinta atau apa yang lu orang definisi cinta tapi dalam pemikiran gua itu bukan cinta. tapi….

mari kita lihat dari satu-satu keadaan!

****

bila lu ada nak ada pasangan sebab lu tengok kawan-kawan rapat lu ada pasangan: itu bukan cinta , itu lu takot lonely.

bila lu nak ada couple tapi lu dah set, lepas nie kalau dapat makwe, lu nak dia dressing harajuku ker, dye rambut macam hayley williams ker: itu bukan cinta, itu lu nak show off dekat orang sebab awek lu cagher.

bila lu nak ada couple, tapi lu pertahankan walaupun perangai dia macam babi, tak pernah hargai lu walaupun dah banyak kali lu kena: itu bukan cinta. itu lu dah buta hati part 1

dan lu tetap pertahankan dia baik depan orang lain walaupun setiap kali lu gaduh dia tengking lu macam tak ingat dunia dan belum kawen berdua lu dah macam punch bag dia. itu bukan cinta. itu lu buta hati part 2.

dan bila setiap kali lu gaduh. lu terpaksa telan dan admit kesalahan semua adalah salah lu walaupun terang-terang itu salah dia sebab lu sayangkan dia. itu bukan cinta dia. itu lu buta hati part 3. dan lagu bagi dia ego makin hari makin tinggi

dan setiap kali gaduh. lu nangis macam mati laki. tapi dia lek-lek main guli (amacam? rhyme tak?) haha. tapi dia buat2 macam takde pape bila bangun tido esok pagi. tapi lu masih lagi makan hati. hati dihiris-hiris macam roti. itu bukan cinta. tapi pasangan lu buat-buat tak reti menghargai, sampai bila lu reti sedar diri berpijak nyata di bumi dan belajar pentingkan diri dan angkat kaki?

dan bila lu ada awek hot macam heather joy tapi lu muka macam kapal pecah. tapi lu tetap nak simpan 2-3 orang skandal lagi dan lu tak pernah belajar menghargai. itu bukan lu tak belajar menghargai saja. tapi sebenarnya hati lu dah gelap. baik sekali lu baring dekat jalan tebrau supaya senang di gilis lori.

dan bila lu ada seorang awek yang sanggup susah senang, bangun jatuh bersama. tapi ending dia lu buat endah tak endah. tak reti jaga perasaan. baik lu pergi cermin diri. ayat pertama lu kena tanya diri lu

” kenapa gua tak reti hargai awek gua. kalau dia tinggalkan gua nie. ada tak awek lain yang boleh susah senang dengan gua macam nie sekali”

awek cagher-cagher senang nak cari brah. modal besar dapat awek cagher. makin besar dapat makin hot. tapi lu kena ingat. hati yang baik tue ingat senang nak cari.

bak kata member gua. Berapa lama kecantikan luaran boleh tahan, setahun, paling lama pun 15 tahun. tapi hati yang baik tue. yang tak penuh hasad dengki. kekal sampai ke akhir hayat.

ingat tue!

walaupun cinta itu penuh pembodohan, macam lu sanggup sakiti hati lu sebab lu gagal lupakan awek lama lu. bangunlah berdiri. kadang-kadang tuhan bagi lu waktu susah nie supaya nanti time waktu senang lu akan menghargai dan lu takkan melakukan kesalahan lagi.

dan bila lu rasa sedih. sebab hubungan lu dengan pasangan macam anjing dan kucing. baik sekali. gaduh 10 kali. tapi lu tak mampu berdiri dan tak mampu berjauhan. lu kena ingat, berapa lama lu sanggup dalam keadaan macam gini. berapa lama lu sanggup menyakiti diri. lu kena cekal hati. dan bawak berfikir, kalau lu kawen. sanggup gaduh hari2? tak sanggup? oke. sila carik lain dan angkat kaki

dan bila lu baru bercinta 2-3 minggu tapi macam nak bagitau semua orang. lu ada pakwe. dan lu cakap dialah yang satu. dia lah yang paling lu cintai. tapi lagi 2 bulan. lu tulis blog penuh kesedihan. sebab dah clash. dan lu sangat terluka. tapi bila lu jumpa orang lain 2-3 bulan, orang tu pulak jadi yang satu dan lepas tue jadi putaran kehidupan. ini bukan cinta adik-adik. ini complete set. ada nak show off + ada takut lonely dll. hidup tak akan berhenti mencari pasangan selagi tak jumpa. tapi kena fikir masak-masak ye adik2. itu hanya suka atau crush semata.

+++

bila lu jumpa seseorang yang lu tak sanggup berjauhan dengan dia sebab dia sentiasa buat lu happy. itu cinta

bila lu duduk dengannya tak kira di mana berada. walaupun lu tengah berada dekat pasar malam. tapi lu rasa cuma lu berdua dengan dia. itu cinta

dan bila lu rasa setiap detik moment yang indah itu kalau boleh lu nak hentikan. atau lu harap masa lambat berjalan. itu cinta.

bila lu tak kesah keluar dengan dia walaupun dia tak mekap atau dia pakai selipar jamban. tapi spend masa berkualiti yang itu paling penting. itu cinta

bila lu tahu dia akan sentiasa berada di samping lu. waktu senang. waktu sedih. waktu lu tahan senggugut. waktu lu rasa lost dan down. itu cinta.

bila lu rasa rindu macam nak mati. even dengar suara dalam telefon. itu sebahagian dari cinta

bila lu rasa setiap hari lu bangun tidur. lu nak tengok dia senyum. sebab senyuman itu dah cukup buat lu membahagiakan setiap hari untuk 40 tahun selepas berkahwin selepas kecantikkan di mamah usia. itu cinta.

bila lu tau dia bila lu rasa nak cheer up dan lu pejamkan mata nampak wajah dia. itu cinta

bila lu rasa lu boleh share semua perkara dengan dia even rahsia paling rahsia. itu cinta

bila lu tau masa lu rasa paling down. tapi dengan tengok dia senyum atau bersuara. lu dah rasa tenang. itu sebahagian cinta

dan bila masa lu rasa dunia nie tak adil. tapi dia cakap dengan lu. “relaks sayang. i ada sentiasa dengan u. kita try hadapi masalah bersama. itu pun cinta

dan ada 1001 cara cinta itu dinikmati. dan cinta ini gua kecilkan skop dekat pasangan hidup. tak kira sesama jenis atau berlawanan jenis.

dan mungkin ada yang tak bersesuai dengan lu. tapi macam tajuk entri gua. ni kan definisi gua. definisi lu. lu tulis lah sendiri

+++

kalau cinta penuh dengan penyiksaan. dan berkorban serta menyakitkan hati.. baik lu hidup lonely dan terus mencari,

tapi kalau lu jumpa yang paling terbaik. tak kiralah lu rasa lu hot dan pasangan lu pecah rumah tapi hatinya baik dan lu rasa hidup bakal happy. jadi bersyukurlah dan belajarlah menghargai.

mungkin cinta yang membahagiakan sudah kamu miliki.

xxx

Artikel ini gua buat lepas 2-3 orang kawan baik gua menghadapi krisis percintaan yang kronik dan separa kronik. semoga tabah dan tidak bersedih ya!

cinta bukan untuk dipertahankan berapa lama menjalaninya walaupun 90% daripadanya adalah macam hell. kerana cinta harus dijalani dengan keindahan. bukan penyiksaan!


entri sebenar;

http://timmyfahmi.wordpress.com/2011/03/30/definisi-gua/

6 comments:

Redup Pemikiran said...

babi! gua dah rasa semua benda2 ni! tapi keparit juga!

faqhrule said...

din:
itu namanya jodoh. nak dapat bidadari bukan senang, kata ustaz sekolah gua

Miea said...

nice!

sharamli said...

kemain jugak timmy fahmi ni!

ha3..
shafarinaramli like this.

dobot said...

SUPERB! :)

Zana Tingtong said...

betul sekali apa yang dikatakan ^^