Friday, March 18, 2011

MENGHARGAI

Kadang-kadang kita perlu sedar yang kita perlu menghargai sesuatu. Mungkin pada kita menghargai itu sesuatu yang sukar. Sukar pada perbuatan juga sukar pada lisan kita. Tetapi pernah kah kita sedar yang kita perlu menghargai sesuatu. Tak kira lah sesuatu itu suatu yang baik atau yang buruk sekalipun. Ianya tetap memberikan kesan pada diri kita. Kesan itu juga akan menjadi ingatan untuk kita supaya menghargai apa yang terjadi.

Menghargai seseorang yang pernah singgah dalam hidup kita merupakan suatu yang amat penting. Seseorang yang pernah meninggalkan kesan dalam hidup kita tentu mempunyai cerita disebaliknya. Mungkin cerita epik yang seronok mencabar, atau semacam dongeng rakyat yang lucu tak kurang juga seram seperti telefilem Kekasihku Seru dan semestinya sedih seperti novel cinta bacaan remaja masakini. Semuanya ada cerita sendiri dan kita sahaja yang dapat merasakannya. Bagaimana rasa cerita itu, bergantung kepada bagaimana kita menghargai cerita hidup kita itu.

Mengungkapkan penghargaan kepada sesuatu mungkin suatu yang dirasakan amat berat. Timbangan ego yang berat amat menyukarkan mulut untuk menguntai kata-kata yang yang bertekstur penghargaan. Tingkahlaku juga begitu. Semua orang ada cara untuk menghargai suatu tapi sejauh mana kita ikhlas menghargainya. Sejauh mata kita betul betul menghargainya.

Belajarlah untuk menghargai sesuatu yang masih da di depan mata berbanding menghargai sesuatu yang telah tiada. Tetapi kita hanya kan menghargai sesuatu itu bila ia sudah tiada lagi. Baru kita akan berasa sesal kerana tidak pernah mengambil peluang untuk menyatakan penghargaan kepadanya. Ntatakanlah penghargaan kamu..

4 comments:

kc kasedah said...

=) suka ini! menusuk dlm kalbu!

sharamli said...

kal0 0rang tak pernah nak hargai kita camana plk.

ermmm

dark_eky said...

syukran..

dobot said...

:)