Wednesday, June 8, 2011

PEREMPUAN JUGA MANUSIA

kalau perempuan itu diciptakan untuk kita hanya untuk melepaskan kemarahan melalui sepak terajang, itu seharusnya bukan dipanggil perempuan, kawan. itu sepatutnya dipanggil punching bag! ya, kalau punching bag, dia tidak melawan, hanya patuh dengan kerasnya tendangan, akur dengan birat-birat tamparan dan tunduk dengan kata-kata buku lima mu.

jika perempuan itu diciptakan untuk kita hanya untuk ditengking, diherdik dan dicerca dengan perkataan-perkataan nista buruk, itu seharusnya bukan dipanggil perempuan, kawan. itu namanya robot yang jika berjantina, semestinya bertentangan denganmu.

jika perempuan itu diciptakan hanya untuk ditinggalkan, selepas apa yang kita hajati tercapai, itu seharusnya bukan dipanggil perempuan, kawan. itu sepatutnya dipanggil lampin. kalau lampin, boleh tukar pakai bila dah berbekas ditinggalkan.

dia juga makhluk seperti kita. ada kurniaan perasaan. mahu sentiasa dalam keadaan selamat, mahu ada pasangan yang melindungi yang boleh dijadikan tempat bergantung mencurah kasih.

fikirkan, dengan kekasaran dan aniaya yang sebegitu jika dibalas kepada diri kita sendiri. bagaimana rasanya jika kita yang dipikul sepak terajang, diherdik dan dicaci maki oleh pasangan? tentu rasa yang tidak enak bukan? nah guna akal diberi tuhan dengan baik. letakkan kewarasan kita pada tindakan seorang lelaki yang diciptakan untuk menjadi pemimpin. bukan dengan hukuman membelakangkan akal, mendahulukan nafsu amarah yang dizahirkan dengan sepak terajang. dayus!

bagaimana jika ibumu, adik kakak perempuanmu dilakukan sebegitu kawan?

menggigil kepal buku lima? mengetap bibir menahan amarah?

fikirkan kawan!



P/S: menulis ini atas pengalaman seorang rakan yang hampir mendirikan rumah tangga. dikasari oleh sang tunang yang belum pun menjadi suami. gua paling benci lahanat macam ni. belum tentu jadi isteri dah sepak terajang. esok dah jadi isteri lu pijak perut bini lu yang mengandungkan hasil lu sendiri ke celaka?

10 comments:

qishie said...

pasal apa kena belasah tu che gu? kesalahan besar sangat ke apa?

faqhrule said...

cemburu je. siap tampar bagai.

Shahrul Tanaka Safeai said...

i stalk ur profile when i miss you..kakakak

faqhrule said...

kena tampar jugak saruk ni karang

Kutu Kiti said...

aku suka entri ni. jika dipaham pemikiran sedalamnya untuk saling memerlukan dan saling melengkapi, takkan ada perkara sebegini.

faqhrule said...

NK:

yeah setuju yang itu

butterflyana said...

ohh benci betul dengan jantan (bukan lelaki) begitu..huh



*emo tetiba

Mss Ieza said...

bile akal d kwal olh nfsu..

kc kasedah said...

meh sini kasik i lempang jantan tu!

Siti Hanizah Sahar said...

perempuan juga manusia..
perempuan juga punya perasaan..
perempuan juga tau rasa sakit..

kalau korang terus buat perempuan cmnie..baek perempuan tak payah lahir didunia...

pikir sikit la wahai lelaki...!!!