Thursday, July 9, 2009

Sibok lah kau!



Rasanya hampir dua minggu tidak tulis apa-apa enrti. maaflah kerana sekarang aku agak sibuk disekolah. Aku dah tak suka menulis enrti. dah tidak bernafsu lagi! Tabiat aku sekarang menulis RPH. Kamu tahu apa RPH tu? Rancangan pengajaran harian! Pernah tengok guru kamu sewaktu sekolah dulu mengendong buku tebal saiz buku eksperimen sains itu? Ya yang itu lah. Aku selalu menulis tentang perihal persediaan mengajar di dalamnya.

Menulis tentang apa yang mahu diajar kepada anak-anak kecil itu, langkah demi langkah, pembahagian masa serta organisasi kelas sewaktu pengajaran. Bukan mudah. Bukan sekadar menulis tapi perlu memikirkan adakah apa yang ingin diajar itu akan dapat dikuasai anak-anak comel yang segelintirnya nakal itu.

Mungkin tiada masa untuk mendengar waking the cavader atau the emerson project sekarang ini. Hanya banyak mendengar si pengadu-pengadu yang diganggu oleh rakan sebelah. Atau pensel dicuri oleh maling kelas. Atau cikgu boleh saya pergi tandas? Tiada bunyi bising d-beat lagi. Hanya bising kanak-kanak riuh sewaktu tiada guru di dalam kelas.

Hey, boleh berikan semula hari sabtu aku yang tidak sibuk? Tiada gangguan siapa-siapa. Aman tenteram dan lena di atas tilam empuk. Hakikatnya, sabtu aku akan ke sekolah juga. Telah dua sabtu diragut kejam.

14 comments:

sharamli said...

xde student p0mpuan?

sia2 amek kusus kawen kal0 xleh ng0rat student p0mpuan..

DIK AN said...

Heh! Kesumat main bulan 8 ni kat Noisy. Datang ah.

faqhrule said...

sha:

ada.
tak ada students
tapi dia panggil pupils..
camne ea?

ann-ann:
boleh juga kalau tak ada apa halangan

sharamli said...

murid-murid b0ley?

sharamli said...

x p s0lat jumat?

faqhrule said...

sha:
murid-murid lah..
ishh takkan cikgu tak pegi?
camne nak jadi contoh kat anak murid kan

diba said...

la..sabtu pn kne g skolah..
sabo je lah..ni bru praktkm
lau dh skul btul nnt xtau lah cmne kn..huhu

Lionel Azry said...

kembalikan fakrul gua!

faqhrule said...

diba:
huhuhu
praktikum pun da melambak keje

saruk:
fakrul lu telah ditelan sistem yg menindas!

khucaie said...

gua rase lu patot jd cikgu musick..
ajar anak2 muda dgr lagu hadko.. :P

faqhrule said...

kuchaie:
gua minat musik tapi gua buta main instrumen, baca not lagi la tak pandai

DaliaLiyana said...

sian dia...bz memanjang ek....takpe2 ..sbar k...

fifah yusof. said...

pendidik perlu byk bersabar.
;)

faqhrule said...

dalialiana:
huhu terima kasih atas keperihatinan

fifa:
sabar ajelah!