Friday, September 4, 2009

Pak Cik Latip Tak Puasa Makan Fishball Siang-siang Hari.

aku sedar roomate aku bagun dari tidur untuk pergi bersahur di seksyen 15. aku dengar jam penggera dia berbunyi. alarm telefon aku pun berbunyi. dalam cahaya samar-samar tu aku nampak kelibat susuk tubuh dia bagun pergi bilik air. aku memang sedar dan nampak dia bersiap-siap lepas tu.

kemudian, aku pun pergi ke bazar ramadhan yang terletak berhampiran padang dekat pencawang telekom itu. aku tengok ramai yang menjual juadah. ada tepung pelita, ada pulut panggang, ada murtabak, ada tong tau foo, ada air tebu, soya dan katira. banyak lah! semua menggiurkan buat aku kecur air liur dan perut terus dirangsar lapar.

aku pergi ke gerai yong tau foo, dimana pakcik latip misai, juga seorang juara karaoke lagu 60-an meniaga yong tau foo.lama sangat tak makan yong tau foo ni. anak dara dia yang menang jangan lupa lirik 25 ribu tu sedang asyik buat popia basah siap tabur kacang hancur atas popia tu. rambut dah lurus sekarang, pakai baju pun up to date. dulu masa sekolah aku tengok comot je. aku pun tanya,aku tanya pakcik latip bukan anak dia tu.

"yong tau foo ni kira macam mana pakcik?"

"kira 1 2 3 4 lah hahaha" pakcik latip jawab.gelak terbahak sampai nampak gigi palsu!

"jangan la main main cik, saya tanya betul-betul ni," aku mula hot, dipermainkan.

"kau ingat pakcik tengah main ketengah jual ni?" dia melantun balik.

tangan pak cik latip karaoke terus capai fishball goreng tepung besar yang 3 secucuk tu. dia selamba makan fishball tu. cabut dari lidi seulas, terus masuk mulut, kunyah fishball besar-besar dalam mulut tu. siap ada sisa tepi misai dia yang macam a galak tu.

"nak ke tak nak? nak beli tak nak jalan daa!" dia herdik.

"pak cik tak puasa! mana boleh makan depan khalayak!" aku jerit kuat. semua mata tertumpu pada pakcik latip karaoke.

muka pakcik latip karaoke berubah. cepat-cepat dia buang fishball yang ada dua ulas lagi tu. aku lihat, anak mata dia merah tepat tenung mata aku. memang dia marah sebab aku dah malukan dia.

"aku buatkan engkau jang! jaga lah kau!" ugut pakcik latip karaoke nak guna-gunakan aku. aku diam. dalam hati aku tak goyang langsung dengan ancaman macamtu. aku ramai kawan yang belajar perubatan tradisonal islam la dekat tempat aku belajar sekarang. siap ada anak murid dato haron din lagi. tak heran lah!

tiba-tiba aku nampak roomate aku. dia letak telefon dia atas meja. hey, apa dia buat dekat sini? bukan tadi dia pergi sahur ke? aku bingung!







"DEMMMMM....!!!!!" aku jerit kuat.

roomate aku pelik!

aku tengok jam dah 5.32 am. aku bagun terus campak selimut terus berlari pergi bilik air. basuh muka lebih kurang, lari balik pergi bilik. minum air kosong bergelas-gelas. capai kurma safwah beli dekat pasar malam tiga ulas. masuk semua dalam mulut, kunyah-kunyah sikit buang biji terus. capai lagi air, teguk terus dari botol. lepas tu, aku tuang madu lebah satu sudu besar terus minum. ingat nak bilas dengan air kosong tiba-tiba dengar

"allahuakbar allahhhuakbar..."

cet. tak sempat. aku melangkah longlai ke bilik air. dalam hati aku menyumpah, kenapalah aku matikan alarm tadi kan dah lewat sahur. terlepas nak pekena tongkat ali, telur separuh masak dengan roti pisang dekat Farizz. DEMMM..

15 comments:

ZARA 札拉 said...

..dan pakcik latip itu?

adakah dia hanya mimpi atau realiti?

faqhrule said...

zara:
pak cik latip tu betul-betul ada tau. anak dia memang menang jangan lupa lirik tu

sharamli said...

asal rumet kejam sgt?

xkejut p0n..

dobot said...

kesian.

Paan said...

Lu gaduh dengan roomate apa?

qishie said...

dah tu ko puasa tak?

Lionel Azry said...

lain kali tidur basuh kaki dan niat puasa dulu :P

am_meena said...
This comment has been removed by the author.
ohmiena said...

mimpi kan? nape bole mimpi pak cik latip dgn ank die? owh.. cikgu crush kt anak die eh?

faqhrule said...

sha:
slalunye bila rumate i bangun i pun otomatik tejaga skali.

fifa:
tu la pasal

paan:
gua rumate nasir langgar lari..ops ex

qish:
puasa la dol!

saruk:
gua tido dengan air sembahyang dari tarawih malam tu

ohmiena:
tu la pasal. ntah camne bleh masuk pakcik latip and co plak dalam mimpi.

bibie_boodyn said...

cilakak eh cik latip..dpek 25ooo pon jua popia g??buek modal boli kulet popia la 2 dapek duet 2..kan?kan?kan?

faqhrule said...

salhan bibi:
hahaha ko kona tak latip mano ni?

mohd azlan said...

kalo menembak dnding mlm2
mmg r pyh bgun sahur
kakkaak

Da' daffodil D said...

haih. wat suspen aje. nak kene sekeh?

bibie_boodyn said...

konal la bai....koneng er lobek ado taik lalat kek mano ntah..tp kek area muko er la....tp seri 2 osah kuang aja ngan latip 2...