Wednesday, December 23, 2009

ISNIN 13 TAHUN LALU. (siri 1)

Pagi itu pagi Isnin. Hujan sekejap sebelah pagi tak menghalang murid-murid untuk meneruskan rutin harian setelah dua hari diberi cuti am Sabtu dan Ahad. Hari baru untuk minggu baru minggu persekolahan. Ada yang masih berlari-lari di kaki lima kelas. Ada yang sedang menyapu lantai bertugas seperti yang tertulis di jadual bertugas. Ada yang bersembang cerita hujung minggu lepas, ada yang melepak di kantin menjamah kuih. Ada yang baru tiba melangkah masuk ke kawasan sekolah.

Aku seperti biasa bersama tujuh lapan orang rakan pasti bermain galah panjang. Atas dataran perhimpunan yang diberi nama Medan Wawasan itu ada enam petak segi empat yang dicat putih mejadi permaianan rutin murid-murid Sekolah Kebangsaan Serting Felda. Keadaan permukaan bitumen tar yang berbatu halus serta sedikit basah dek hujan pagi tadi tidak langsung mematahkan semangat teman-teman sebaya untuk bermain.

Loceng perhimpunan pagi memecah suasana sekolah. semuanya berpusu menuju Medan Wawasan. Pengawas sibuk menyusun kerusi untuk guru-guru. AJK siaraya memasang pembesar suara serta mikrofon serta lagu-lagu patriotik sebelum perhimpunan bermula. Murid-murid beratur mengikut kelas masing-masing. Zaaba, Aminudin Baki, Ibnu Sina, Al Ghazali, Munshi Abdullah dan Ungku Aziz. Cantik susunan kelas dari tahun satu hingga enam. Pengawas menaikan bendera sudah bersedia di tiang. Guru-guru telah duduk dikerusi yang tersedia. Guru besar, guru penolong kanan sudah siap sedia. Pengawas bertugas memulakan perhimpunan mingguan.

Pagi itu semuanya berjalan seperti isnin-isnin yang lepas, ucapan guru bertugas, penyampaian hadiah kelas terbersih dan ucapan guru besar. Cuma minggu ini tiada persembahan murid. mungkin guru besar ingin berucap lama. “sekarang majlis menjemput puan guru besar Puan Fatimah bt Sihi untuk menyampaikan ucapan,” kata pengacara majlis. Semua bertepuk dan kembali senyap. Memberikan tumpuan ucapan guru besar.

Aku tidak ingat apa buah butir ucapan guru besar. Duduk di belakang barisan kelas dalam perhimpunan pagi suatu yang membosankan. Tambah tiada persembahan murid. aku pasti kumpul batu-batu kecil dan lempar pada budak lain. Baling batu sembunyi tangan. Begitu juga yang lain. Tiada tumpuan langsung. Sebelah kiri sekolah, jalan utama yang sibuk dengan kenderaan waktu pagi. Jauh kelihatan sebuah lori tanker tanpa ekor berhenti dihadapan pintu pagar sekolah. ramai yang memberi tumpuan pada kepala lori tanker dari ucapan guru besar.

Seorang wanita bertubuh gempal mengendong beg sekolah anaknya menuju pintu pagar. Di belakangnya kelihatan lelaki berumur awal 40-an rambut ketak sedang mengheret seperti menarik sesuatu yang melawan. Guru besar masih terus bersemangat berucap. “cepatlah, jangan nak mengada-ngada!” jerit lelaki tadi seraya membuatkan perhatian sekolah seluruhnya tertumpu ke pagar sekolah. guru besar masih berucap. “tak mahu sekolah, tak mahu! Waaaaaaaaaaa” raung seorang budak yang diheret lelaki tadi. Tubuhnya sengaja diberatkan kebumi, untuk menyukarkan ayahnya mengheret ke dalam kawasan sekolah. raung jerit semakin kuat. Guru besar semakin terganggu ucapan dek kerana perhatian telah teralih.

“apa nak jadi kalau tak mahu sekolah hah?” jerit si ayah. Ibunya dari tadi tersipu malu dek telatah anak yang jadi agenda utama perhimpunan. PANGGG. Hinggap penampar sabar ayah yang tercabar ke pipi anak itu. Teriak anak kecik semakin kuat. PANG. PANG. PANG. Tiga tamparan susulan hinggap ke pipi putih suci itu. Berbekas merah kelihatan muka budak tadi. Perhimpunan isnin terganggu dengan drama swasta depan pintu pagar sekolah. tiada lagi suara guru besar, yang ada Cuma marah bengis si ayah kepada anak yang tidak mahu ke sekolah. guru perempuan ada yang sudah mula berbisik-bisik. Murid-murid mula berkata-kata sesame rakan. Aksi ayah melempang anaknya itu mencetus suasana yang tegang.

Sang anak yang sudah biru dek mengangis tanpa suara lagi, menanggung sakit serta masih enggan untuk ke sekolah. kini terduduk di tanah. Tangan kanannya masih digenggam erat oleh tangan ayah yang kasar. Sabar sang ayah mula hilang. Lantas dibuka kepala tali pinggang lalu dilurut keluar dari seluar jeans lusuh itu. Tangannya erat menggenggam tali pinggang. Satu adegan kasar diramal berlaku. Ada dua tiga orang guru kelihatan turun dari pentas. Dilayang oleh sang ayah tali pinggang, tinggi! Satu lepasan kuat libasan bakal hinggap ke belakang anak yang meraung tadi jangkaku.

BERSAMBUNG...

5 comments:

Jimbo said...

boleh tahan gore jugak cerita ko ni... power

faqhrule said...

jimbo:
power? mana ada. tunggu sambungan.

Cik Chuie said...

ui cepat sambung dong

Anonymous said...

cepat sambungggg!

sharamli said...

*ayah ni nak s0h ckp keling ke apa? taknak..taknak la..xphm!!*

anak tu patut ckp mcm ni