Saturday, June 19, 2010

INAI DI JARI - S.JIBENG (lagu tema)

ini entri kahwin-rumah tangga! gua kasi tunjuk gambar dengan pengantin dulu.
tahniah buat mempelai dan pasangan;


*kak yun dengan suami.


*naim guan seng di hari bahagia.

***

memang cuti ini aku banyak habiskan masa dirumah. perancangan asal untuk ke perlis pada minggu akhir cuti aku tunda ke suatu tarikh yang tak pasti bila. ada satu dua sebab yang bantutkan perancangan melepak di rumah boy di kangar sana.

hujung minggu cuti-cuti penuh dengan warna-warna undangan meraikan mempelai. kenduri kendara memang sendat. kadang kadang bertindih dua tiga rumah satu hari yang sama. rumah jiran sebelah, rumah saudara, rumah siapa sahaja yang melangsungkan kenduri kahwin pasti sarat dengan orang ramai bertandang makan kenduri meraikan mempelai.

bila dah berada dalam atmosfera kenduri atau acara begini, tak lari dari laras bahasa atau bual temanya; cerita kahwin. jadi orang bujang macam aku, memang tak dapat lari dari tema inilah. ada saja soalan tanpa jawapan pasti yang bertubi datang. bila nak langsung? bila nak kahwin? soalan klise!

macam-macam pendapat aku dapat bila banyak sangat yang jadi penasihat perkahwinan bila bercerita hal bina rumah tangga dengan aku. aku banyak dengarkan cakap-cakap orang begini, mahu dilayankan lawan berborak istilah awek pun tak ada hinggap dalam hidup aku sekarang. jauh sekali calon serius untuk hubungan rumah tangga.

kata seperti ini yang selalu aku terima:

kata si A begini:
baik jangan kahwin dulu jang, kau muda lagi. banyak tempat tak pergi, ramai orang kau tak jumpa lagi. merantaulah, tengok tempat orang. nanti bila dah ada orang rumah ada anak-anak dah payah nak berjalan. masa muda ni la kau nak enjoy puas-puas.
aku angguk. dalam hati gua kata. hidup muda nak enjoy saja?

kata si B:
jang bila nak kahwin? jangan tunggu lama-lama. kerja tahun depan, hujung tahun kahwin lah. nanti kahwin lambat lemau pulak. umur macam kau ni tengah sedap nak kahwin ni. hahaha
aku angguk lagi. dalam hati aku kata. kalau kahwin ada lemau tak ke? kalau lemau jangan biar masuk angin lah!

kata si C:
dulu aku macam kau jugak jang. cinta bagai nak rak, lepas tu tak jadi. ni aku ada orang nak, aku tak tunggu lama dah. kahwin je terus, bahagia datang kemudian. alhamdulillah setakat ni semuanya bahagia. soal rezeki, jangan takut lepas kahwin, banyak rezeki datang melimpah ruah.
aku angguk lagi. dalam hati aku kata. kau dah ada kerja boleh la! aku belajar tak habis lagi!

kata si D:
kalau kau nak kahwin sekarang ni, cerita elok-elok dengan famili kau. nikah gantung dulu, majlis kemudian. yang penting halal kan mana yang dulu haram tu. ibadahkan mana yang maksiat dulu tu. nafkah kau bincang-bincang lah. kena pandai budget lah.
aku angguk lagi. dalam hati aku kata. tak apalah, walau dah hukum tahap wajib sekalipun, aku rasa biar aku betul-betul sedia dulu.

pendapat-pendapat macam ni sebenarnya banyak berlegar dalam kepala orang macam aku. mana satu nak guna. mana satu boleh pakai. pusing-pusing cerita, dekat situ jugak tak kemana pun. bagi aku, bila dah sampai jodohnya, itulah yang terbaik. semoga allah permudahkan jalan yang ini bagiku.

10 comments:

Paan said...

Gua kawin lepas dapat title 'Doktor' dan 'Popstar'! Gua nak Yubin Wonder Girls!

faqhrule said...

paan:
ponstar korea bukan ke?hahaha

Rajuna said...

lu buat goyang..sesungguhnya untuk membuat kebajikan itu terlalu banyak rintangan dan halangannya...pergh!

kc nur qasedah said...

ada jodoh,ada laa,tapi i nk tgk gak u kawen,jgn jd bujang tlajak sudah!

ada.m0khtar said...

dah ada calon, cukup duit khawen je la... tu msti penndapat ahli geng kkjl ek..? hehehe...

faqhrule said...

juna:
gua tunggu lu antar kad kat gua!

kc:
insyaallah, ada rezeki ada la nanti.

ada:
eleh, ingat tak tau ke datang serting dok umah bakal keluarga mentua?

amar husaini ismail said...

lu bila lagi???ustazah ramai tu

ada.m0khtar said...

alamak... ada paparazi la...snyp2 sudah.. segan r =)

yoro okino said...

ko dah nak kawin sgt ke?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.