Thursday, November 18, 2010

DIMENSI

"dia datang cuma nak berkawan, dia ni jenis tak mengacau." itu kata yang keluar dari mulut haji rahmat. seraya matanya merenung tepat anak mata aku. masih aku buntu apa yang mahu berkawan sebenarnya? siapa yang mahu berkawan ni? aku diamkan saja semua persoalan yang bermain dalam kepala. semuanya aku matikan bila haji rahmat terus menyambung bicara.

"dia suka dengan kau. tak ada tuan. bila dia tengok kau selalu sorang-sorang tak berteman, dia hendak berkawan." tambah haji rahmat. betul semenjak-dua menjak memang aku suka bersendiri. memang tak ada yang meneman bila nak kesana kesini. memancing pun aku redah sorang-sorang. "dia jumpa kau masa kau memancing tepi hutan sana. masa tu dah nak maghrib ikan dan udang tengah galak ragut pancing kau. betul minggu lepas kau pergi jelebu, memancing di sana?" terlopong aku dengar kata-kata yang keluar dari mulu haji rahmat.

betul. tiap apa yang dikatakan haji rahmat memang betul. memang minggu lepas masa orang beraya, aku redah sorang-sorang memancing. memang hasilnya lumayan. makin hari nak gelap, makin umpan aku diragut-ragut. lampam, baung, udang penuh dalam karung ikan yang aku bawa. umpan habis, aku gagahkan juga gali cacing tepi paya. bila hari dah gelap baru aku pulang. bila haji rahmat buka cerita ni, baharulah aku teringat. aku tak dengar azan maghrib padahal masjid kariah kampung tu dekat saja dengan lokasi memancing.

waktu pulang, memang bahu aku rasa berat. kepala pening berdenyut-denyut. mata berat sangat. dan aku hairan sepanjang perjalanan pulang kerumah bau wangi memang semerbak. bau bunga-bungaan floral bukan bauan seperti wangian berjenama. tapi semuanya aku sandarkan pada alasan; aku kepenatan. bila tiba dirumah, mengemas alatan pancingan, bersihkan diri dan solat. aku terus tidur. semenjak malam itu berbagai mimpi datang. mulanya dengan hurungan lalat dan langau yang amat banyak. bunyian hurungan itu amat kuat. muka dan seluruh badan dilitupi lalat dan langau yang amat merimaskan. tubuh tak boleh bergerak, kaku seperti dihempap batu besar.

dalam pada itulah segala ayat suci kukerah baca. mulut tidak bergerak cuma hati yang mengaji. syahdu mahu dilepaskan dari terperangkap dari mimpi buruk. aku sedar itu cuma mimpi, tapi usaha untuk keluar dan sedar dari mimpi itu gagal. kuasa tuhan, khateep kucing kesayangan yang tidur disebelah menggesel ke pipi aku. terus aku terjaga, tercungap menyedut udara! seperti orang lemas yang dapat timbul permukaan air. dada berombak-ombak, ada titik-titik peluh yang terbit di segenap tubuh.

aku istighfar panjang. kepala memikirkan apa makna mimpi tadi. buntu dan aku makin runsing. bila mata mulai melayu ingin lelap. bauan wangi yang pernah aku hidu itu kembali merona semerbak. aku gusar.

ya allah, apakah dugaan yang bakal ku tempuh ini?

9 comments:

syafiqxsaifullah said...

uikz...lain mcm yo jang.
jangan main-main benda nie.
susah ekau nanti

faqhrule said...

syafiq:
aku tak mau benda ni semua fiq

Paan Ovrtd said...

Kau menuntut ilmu salah yo? Den 'like'!

sharamli said...

chegu dah kenapa?

NURUL AMYLIZ said...

are u ok dear ? :(

ZAIMEZAINIE said...

apakah ini semua adik jangg??

CHEKGU ALAN said...

yang gatal mncng magrib npe der
gua mase kt sg buah aritu time magrib gua dh xsdp ati dh..
cm ade mende je tgk kite mncg..
tp sbb ramai,gua wat xtaw jela

dobot said...

Benda2 macam ni, diri kita kena kuat lebih dari biasa. Sentiasa berada dalam keadaan berwudhu' chegu! Selalu baca al-fatihah dgn ayat kursi byk2 okayy...

p/s : chegu dah ada peminat skrg :P

Anonymous said...

ooo ni mmg betul2 dahsyat 13!