Tuesday, November 16, 2010

TENTANG KITA

ya aku mengaku. aku dah lambat post entri ini.

5 tahun dulu, aku antara yang paling tak redha masuk institusi ini. peraturan ketat macam sekolah. layanan pada pelajar pun macam sekolah juga. serba serbi gaya seperti sekolah lanjutan pada pejar-pelajar lepasan SPM. hidup cara asrama! huh semumur hidup aku, tak pernah orang atur buat ni buat itu! aku berontak!

5 tahun dulu, aku antara yang memberontak dalam institusi ini. rak boleh keluar waktu sekian, aku langgar, aku keluar ikut pagar. tak boleh masuk waktu sekian, aku masuk secara haram, panjat pagar. waktu maghrib-isya kena dengar kuliah di masjid. tak! aku tidur dekat atas masjid. hari rabu ada usrah. tak. hari rabu petang aku dah keluar.

5 tahun dulu, aku paling benci ada roll call malam-malam. tak tahu ke kerja melambak? bila masa nak buat bila ada perhimpunan bagai. alasan cuma mahu cari siapa tak hadir ke masjid waktu maghrib, atau siapa tak ada kad keselamatan. hey!

semua serba serbi tak kena. itu salah ini salah! semua nak ikut itu kena ikut ini. melawan? nahas!

tapi semalam, berderai juga ego jantan. berkecai juga kental hati. bila melihat seorang demi seorang sahabat bakal bawa haluan masing-masing. sahabat yang 5 tahun dulu tak kenal satu sama lain. sahabat 5 tahun dulu ada prasangka. sahabat 5 tahun dulu yang panjat pagar sama-sama keluar beli makan. sahabat 5tahun dahulu kongsi makan satu cawan megi. sahabat susah senang sama-sama.

aku akan rindukan semua ini. semua yang aku tentang semua yang aku benci 5tahun dulu, itulah yang aku paling rindu. aku rindukan adik-adik yang rapat dengan aku. aku rindukan kawan-kawan di padang. aku rindukan meriah gelak tawa di cafe. aku rindukan semuanya.


semalam, berderai-derai air mata bercucuran. berpelukan tak mahu lepas. luahkan semua yang tersimpan. mohon ampun atas segala dosa. mohon halal semua perkara. inilah benda pailing aku benci. melihat seorang demi seorang teman pergi dalam keadaan tidak redha. tak dapat menerima hakikat 5 tahun sudah berlalu dan sekarang masa untuk haluan masing-masing. semuanya tinggalkan kenangan yang akan sukar dilupakan.

allahumma sollualaihiwasalam..Ya allah rahmati adik beradik dan sanak saudaraku di bumi IPG KPI ini. sesungguhnya aku terlalu lemah untuk melambaikan salam perpisahan dengan mereka. air mata yang gugur ini adalah kerana rasa cinta dan kasih yang engkau berikan kepadaku dengan mereka. bila aku tidak di depan mata mereka lagi, mohon janganlah kau hilangkan ingatan yang telah terbina dengan mereka ya allah. aku mencintai mereka adalah demi redhaMu ya allah. mungkin inilah pengorbanan yang perlu ku tempuhi. bertemu keranamu Ya Allah dan berpisah kerana Mu jua. walau berat untuk tinggalkan semua ni, redhakan jua kerana Allah pasti letakkan hikmah sebalik semua ini.

semoga kita akan jumpa lagi. terima kasih buat semua yang mengenali, bersahabat dan ber saudara. SELAMAT TINGGAL Maktab Perguruan Islam, Institut Perguran Islam dan IPG Kampus Pendidikan Islam. (2005-2010)

14 comments:

Nad said...

:( berderai gak air mata

Cahaya Senja said...

bro..elok2 kat luar sane..selamat menjadi guru yg berbakti..we'll miss u..

faqhrule said...

nad:
abang jang akan rindu dengan adik-adik ks dan lain-lain.

akmal:
terima kasih mal. abang akan rindu kau datang pinjam motor :(

dobot said...

awwwwww. touching :')

Mi$s NiCkeL=? said...

=(...baik2 ye d sana

EEFFAH said...

selamat berjuang ya akh!
kuat ya!

CHEKGU ALAN said...

terbaek k bro

Paan Ovrtd said...

Rindu lorong tak?

senah jongos~ said...

selamat jalan cikgu...ipis akn merinduimu. ceh.

sharamli said...

maksu p0n rasa nak bederai air mata ni :(

Cikgu Fikri said...

huhuhu..
sedihlah t,
xdpt nk jumpa...
slalu2lah bukak blog yer....
fb sy xde....
Slamt berposting..
Doakan kejayaan sy n kwn2 kt cni..
Amin...
Dpt posting kt mner?

F. Hanim M. said...

new world awaits!!
jgn sedih2

junior i suda mau keja juga, yeay!

Atikah Azmidi said...

hukhukk... so sad... :-(

setiap pertemuan pasti ada perpisahan...

semoga berjaya menempuh liku2 dunia pekerjaan kelak... :-)

Anonymous said...

take care di luar sana...=(
akan ikut jejak kamu tahun depan
sedey!