Sunday, November 28, 2010

PAK NGAH DAN ANAK-ANAK SAUDARANYA

penat. jadi orang pangkal kenduri memang letih! sekitar majlis berendoi dan akikah anak saudara terbaru, muhammad zarif adha bin mazni. anak ateh yang nombor 3 menjadikan koleksi anak saudara sebelah keluarga mak, yang terkini seramai 30 orang! dude, anak saudara gua paling besar umur 22. bawah setahun je tapi panggil gua pak ngah!



bila kenduri besar macam ini, barulah semua keluarga sanak saudara dapat bertemu muka. yang dari pahang, johor dan paling nyata dari pelosok negeri sembilan datang berkumpul. riuh semua bila berkumpul. dan paling mencabar bila dah ramai-ramai berkumpul ni adalah komunikasi. laras bahasa daerah atau dialek negeri sembilan; kuala pilah terutamanya diguna pakai secara menyeluruh dalam kenduri kendara macam ni. gagal menguasai, nah melopong tenganga tak faham satu apa!

eh kejap, tahu kah apa itu berendoi? tak tahu? menghabiskan beras mak bapak kau pandai la!

berendoi tu satu keraian terhadap anak yang baru lahir dimana anak itu diaqiqahkan. keluarga akan panggil jiran tetangga untuk dijamu. anak tadi akan dibuai dalam buaian khas dan dikelilingi oleh kumpulan yang akan bernazam, berzanji dan mengalunkan ayat-ayat suci diraikan dengan acara potong jambul. macam tu la lebih kurang ringkas berendoi tu apa. nak tahu banyak lagi pergi cari, jangan jadi pemalas! lempang karang!

aku pun tak lepas peluang untuk turut potong jambul anak saudara terbaru. potong kosong je tak dapat brader! kena letak RM jugak!





inilah anak saudara paling baru, yang comel macam pakngah dia. mata dia merah sebab kena demam kuning hari tu. kesian dia!



ini baru sikit. anak-anak saudara yang comel feat pak ngah dia yang comel!



semua nak berpangku bagai! haihh penat melayan sorang-sorang.


baru perasan anak-anak sedara aku ramai muka jepun! mata nak sepet-sepet je skarang.






ini geng sepang. ayah dia orang perlis mak dia orang kuala pilah. proses asimilasi bahasa berlaku akibat dari percampuran dua bahasa daerah yang diguna pakai dirumah. yang membuatkan kami semua ketawa besar bila si abang(kiri) cakap ketika selesai makan;

"ibu, ayaq dah tak ado!"

kah kah kah. berderai semua ketawa!

lepas tu ada lagi insiden tak disangka berlaku. melibatkan aku dengan si adik, amar.



amar: acik ni sapo? maksud amar pakcik yang hensem baik budi pekerti ni siapa? (dia pandai cakap loghat negeri sembilan, tak macam abang dia faris)

aku: ni pak ngah awak la!

amar: oo pakngah ko? mano mak ngah tak nampak pun?

aku: GULP!

semua mak sedara dan pak sedara ada bawah khemah gelak besar. terkekeh-kekeh gelakkan aku. muka dah merah padam, aku bangun buat-buat kumpul cawan dan pinggan kotor. sambil tu aku jawab dekat amar:
"amar sayang, makan kasi habis ye jangan membazir makan tak habis. sebab sebutir beras tu umpama setitik peluh petani!

***

mana budak kecik ni pandai tanya soalan sensitif macam ni. payah juga kalau anak-anak buah ni pandai dari pakngah dia!



13 comments:

Anonymous said...

nak apply jadi mak ngah, leh? ;)

sharamli said...

hai pakngah..
nak ayaQ

syafiqxsaifullah said...

gambar ekau dgn anak buah,
dah mcm bapak orang!
yg budak pmpuan tunjuk gigi tuh..
bosa nati kalah liyana jasmay!
yg lelaki dua org tu nanti..
ada band hc/punk!
gaya dah ada tuh..
bakat ekau asah la yo
hahahaha :)

Mi$s NiCkeL=? said...

mak ngah tak ado lagi..hehehe

TyQa TyDy said...

pak ngah..pak ngah.. hehhehe

dobot said...

Tok ngahh! :D

faqhrule said...

anonymous:
saya nak apply jadi abang ipar awak boleh?

maksu:
hai maksu, jangan lamabat-lamabat! remoje karang!

syafiq:
hahaha banyak lah kau!
yang perempuan tu aku panggil jepun.
yang lelaki tu ingat aku nak ajar dia jadi penulis blog la :P

nico:
hehe mak ngah dah ceraikan pak ngah dia!

tyqa:
yeap sayaaaaaaa (sambil angkat tangan)

fifa:
eleh jeles la tu

NURUL AMYLIZ said...

haha. lupe sign in smlm. tu yg anony ;)

abg ipar? adk bru pas spm la u.

iKhRam said...

hahaha.. gilo semuonyo.. bolom monopan laie dah momikirkan nak kawen.. kojo dulu, bagi mak abah duet.. hahaha.. gurau yo..

apopun tahniah k? dapek jadi pak ngah.. bukon sonang tu.. hahaha

iKhRam said...

hahaha.. gilo semuonyo.. bolom monopan laie dah momikirkan nak kawen.. kojo dulu, bagi mak abah duet.. hahaha.. gurau yo..

apopun tahniah k? dapek jadi pak ngah.. bukon sonang tu.. hahaha

Paan Ovrtd said...

Anak2 sedara gua 19 orang, kesemuanya hasil adik-beradik. Terima kasih.

Amirull Jaafar said...

Comel anak saudara Pak Ngah ni.Rambut tebal,pipi pun gebu.Kalau cium,mesti seronok.

Pak Ngah dah racun anak-anak saudara buat tangan horn.Lepas ni,ajak dengar xWHN?x tau.

:)

░♥si lampu neon♥░ said...

RAJIN KO JADI PELAYAN =)