Wednesday, December 1, 2010

KELAS BAHASA

tiba-tiba aku terasa nak buat kelas mari belajar bahasa negeri sembilan. ini semua dek kerana perbualan dengan bos tempat kerja sekarang yang rata-rata medium komunikasi perantara adalah bahasa daerah atau dialek negeri sembilan. okey, kita mula dengan perkataan-perkataan mudah dahulu. tak perlu banyak cukup sekadar tahu makna, sebutan dan contoh ayat.

1) bontuih (bon-tuih)
makna: kekenyangan akibat minum yang banyak. kenyak dek kerana air.
contoh ayat: "umangaih, osah bontuih den dibuek eh. nek moyang sodap air melikai dibuek kek uwan ongah kau" kata pak karim.
makna ayat: "fullamakk.. kenyang air aku dibuatnya. amat sedap air tembikai yang dibuat oleh nenek ngah kau," kata pak karim

2) monyungkam (mo-nyung-kam)
makna: terjatuh / jatuh tersembab dengan keadaan meniarap.
contoh ayat: mail kobau menyungkam dalam bolukar semalam sobab ditebong ea dek kobau!
makna ayat : ismail kerbau jatuh tersembam dalam belukar akibat ditanduk oleh seekor kerbau semalam.

3) monteghreh (mon-tey-rgheh)
makna: kekenyangan melampau (merujuk perut sesorang)
contoh ayat: tu la deh perghangai eh! dah monteghreh porghut eh, monjalar la lolap dopan tibi!
makna ayat: itu la perangainya! dah kenyang sangat, tidur depan televisyen.

4) monchiyeh (mon-ci-yeh)
makna: memercik / tepercik /terbit (merujuk cecair halus keluar dari ruang roma)
contoh ayat: osah rajin eh ahmad durrah tu, tongah paneh pun ghajin dio moghembeh kobun eh. tengok la ta ha, menchiyeh poluh eh!
makna ayat: sungguh rajin ahmad durrah itu, sudahlah rajin, baik budi pekerti, kacak bergaya, rajin dia mencangkul kebunnya walaupun tengah panas. tengoklah peluh yang menjurai-jurai keluar dari tubuhnya yang gagah itu.

5) nek Jondo (jon-doe)
makna: nama orang / seorang nenek dipanggil jondo
contoh ayat: nek jondo tu bukan jando! kok kau panggey dio jando, maun bincut dahi kau yang jondul tu!
makna ayat: nenek jondo itu bukanlah seorang janda. kalau kau panggil dia janda, boleh benjol dahi kau yang jendul itu!


okey. cukup 5 dahulu. sila salin dalam buku perbendaharaan kata masing-masing. dan cuba guna-pakai dalam perbualan seharian. anda mungkin sedikit kekok, namun semuanya pasti baik saja jika kamu rajin berlatih.

*p/s:
segala contoh adalah rekaan, tiada kena mengena dengan hidup atau yang sudah meninggalkan anda. :P

12 comments:

sharamli said...

mak ai ! susah!


ha3..
eh..penah dengar kisah pasal perkataan 's0ghang' = serang

TyQa TyDy said...

adoyy.. terbelit lidah tika.. hahaha

Paan Ovrtd said...

Penamo bincek eh entri ni nih? Kau tunggu la kojap laie, den lompang kepalo kau. Maun bekotumbab kito beduo!

:D

faqhrule said...

maksu:
soghang? huh nampak sangat cerita tu tipu maksu. jangan la percaya.

tyca:
hahaha senang saja bha!

paan:
apo bechegrhabih yo kojo ekau ni paan oi!

CharMiea said...

apo kono eh jondul jondul? sensitip den donga!

senah jongos~ said...

konpem xpaham kalau denga gitu aje.

btw,cth ayat no.4 tu tak monahan memuji diri. haha =)

RZL said...

poit.. lu patut bgtau jugak perbezaan antara poit dgn poik. ke lu tak tau? hahaha

iLa SaHaR said...

mencongkam tuh bukan nasi ayam mengcongkam ko???

nursyuhaida said...

no 1 dgn no 4 selalu guno.
yang lain2 ,hulu bana mano lah dtg eh tu.

botuih tu pon si jijah yang aja.bhaha.

jdk cekgu bahso nismilan la nijam kau yo.bhahaha.

dobot said...

Errr, susah nak sebut.

dobot said...

Errr, susah nak sebut.

dobot said...

Errr, susah nak sebut.