Wednesday, January 12, 2011

PITMOS LATVIA, SEEDLING TRAY KOREA, BENIH CAMBAH TEKAM

mungkin ada yang bertanya kemana aku hilang lama tak update blog, tak ada entri baru atau mengomel pasal rumah blog aku sudah bersawang tak berjaga dengan teliti. sebenarnya aku tak ada banyak idea yang bernas untuk aku coretkan disini. kalau cerita hampa kecewa dendam memang berduyun aku boleh cerekakan tapi tak apa aku simpan dulu.

semenjak hampir sebulan lebih menamatkan pengajian sambil bersabar dengan perihal penempatan guru baru, aku isi masa terluang dengan kerja di sebuah nursery kelapa sawit disini. kerjanya tidak terlalu berat tapi kadang-kadang cukup membuatkan otot-otot badan bekerja keras dan pasti malamnya badan akan bersa sengal-sengal.

nursery sawit yang aku buat sekarang, cuma ada satu seadanya di felda seluruh malaysia ni. selalunya di nursery sawit, benih-benih sawit ditanam secara manual atau guna kaedah konvensional. bezanya tempat aku kerja, benih-benih sawit ditanam guna kaedah semi-hidroponik. bezanya dengan kaedah ini, pertubuhan benih sawit lebih cepat dan menjimatkan ruang. banyak lagi lah kelebihan tanam sawit guna kaedah semi-hidoponik ni.

menurut pengurus merangkap bos aku, projek yang diusahakan ini merupakan satu projek berprofil tinggi. modal untuk menyediakan rumah semaian sudah rm200,000. medium semaian pulak semua import. pitmos dari Latvia (sejenis rumpai laut), seedling tray dari Korea. benih sawit cambah je dari Tekam, Pahang.




inilah tempat aku kerja. masuk pukul 8 pagi. rehat 12.00-2.30 petang. 2.30 sampai pukul 5.00. sehari punya kong rm30. konsep kerjanya, ada benih ada kerja. tak ada benih off la. setakat ni baru dua hari aku kerja masuk petang, yang lain semua pukul 2 dah settle. tapi yang seronoknya, bos kira gaji penuh. hahaha



okey ni la pitmos sejenis rumpai laut yang diimport dari latvia. benda ni akan jadi 'tanah' untuk letak dalam seedling tray untuk ditanam benih cambah dalamnya.




seedling tray korea marey.. ni ha seo? saranghae....



ni anak sulung keluaran nursery aku. masa ni baru 3 minggu kalau tak silap.




pekerja berdedikasi bergambar di lokasi.




rehat kejap. penat dowh. tangkap pinggang!




riang hati dapat naik hilux bos pergi angkat pitmos dengan seedling tray.




yang ni anak benih bacth pertama yang boleh dipindah masuk dalam pollybag.


sebenarnya ku sangat gembira kerja dekat sini. penat tu memang lah, tapi tak ada tekanan kerja sangat. bos sangat baik dan peramah. kawan-kawan sekerja terdiri dari makcik-makcik jiran dekat rumah aku. tak perlu risau kerja kotor, tak perlu risau kulit terbakar disalai mentari.

tuhan bagi tulang empat kerat, cukup sifat dan jangan pernah mengeluh tentang kerja. rezeki kena usaha cari, jangan harapkan datang bergolek. setakat ada kelulusan lepas tu memilih kerja sampai bila kau takkan pernah puas dengan kerja yang setaraf dengan kelulusan kau. allah beri akal, fikir sendiri. kalau tak ada cabaran bukan kerja namanya. gaji nak besar usaha takkan ciput je? sendiri mau ingatlah!

7 comments:

sharamli said...

buruh kasar la sangat!

faqhrule said...

maksu: dah reveal dah kan?

ikmaLisme said...

bnyk gak tuh sehari RM30..

faqhrule said...

imai: memang lah besar kalau ada kerja hari-hari, masalahnya kerja kadang seminggu 2 hari je

giGGLe said...

salute lah lem!
cikgu berwawasan..rajin sungguh!

Syuhada said...

salam..peewwwiiit
finally kita dpt menjejak dimana abg jang berada..hahaha
Tahniah kerana menyahut cbrn kami utk update blog ;p

Unknown said...

Tray ada jual x Bos..