Thursday, March 3, 2011

MENDUGA

hari ini hari jumaat. sebagai guru bertugas hari ini gua kena pusing satu sekolah untuk periksa kebersihan kelas. gua guru bertugas minggu ini. satu kelas ke satu kelas lain gua ronda. gua perhati baik-baik segenap inci kelas. keceriaan, kebersihan dalam kelas, keadaan luar kelas dan disiplin murid dalam kelas. semua ada markah.

sampailah gua ke bangunan tahun satu. semua kelas nampaknya teratur dan kemas. baik-baik saja. hinggalah pada satu kelas; keadaanya agak kecoh sedikit. ada guru mengajar di depan cumanya anak-anak murid comel itu tidak berikan sepenuh perhatian pada isi pengajaran yang guru itu sampaikan.

gua masuk ikut belakang kelas. buat tanda mencatit ke arah guru tadi yang terus mengajar. subjek bahasa melayu gua teka dalam hati. sebabnya guru tersebut ada menyebut perkataan menduga. seraya satu suara nyaring dari belakang bertanya kepada guru. " menduga itu apa cikgu?" "menduga tu maksudnya menguji," balas guru tadi. "macam kamu menguji kesabaran cikgu la, cikgu mengajar kat depan, kamu bising-bising kat belakang tu," sambung guru tadi.

gua senyum dalam hati. terkekeh gua gelak - tapi dalam hati. selamat guru tu comel sebab itu gua tak gelak depan dia. dia luahakan perasaan pada murid yang tidak mendengar arahanya dengan contoh yang buaatkan aku tercuit. haha comel sungguh itu!

gua tuliskan markah untuk kelas itu lalu gua beredar dari kelasnya, dalam hati gua masih ketawa melihat dan mendengar situasi tadi. lebar sunyuman gua.



"cikgu baru, jangan sampai saya menduga cikgu pulak!" gua jerit kuat dalam hati.

kah kah kah!

2 comments:

nursyuhaida said...

amboi.
cikgu tu saje nak menduge riaksi cikgu fakhrul la.
behave ke tak dalam perikse kebersihan kelas.haha

dobot said...

HAHAHA! Kemain chegu! Jangan sampai chegu terduga lagi nanti bila menduga cikgu class tu. Hehe :P