Sunday, April 17, 2011

RINDUKAN HAIWAN PELIHARAAN KADANG-KADANG LEBIH BERMAKNA DARI RINDUKAN ORANG YANG TIDAK LANGSUNG TAHU MENGHARGAI ERTI RINDU ITU SENDIRI.

ketenangan dan kekuatan sebenarnya datang dari orang-orang yang tersayang yang paling hampir dan ada hubungan darah dengan kita. keluarga. saat-saat emosi tidak berapa menentu sekarang, aku rindukan keluarga.

antara yang paling aku rindukan bila bertemu keluarga tersayang adalah dua ekor kucing kesayangan. satu famili memang sayang pada dua ekor ini. seorang abang seorang adik. kalau di dapur dengar mak gua membebel, jangan salah faham. mak hanya membebel pada anak dia dua ekor ni. si adik sangat suka makan curi ikan rebus abang dia.


yang ni masa mula-mula jadi anak angkat keluarga. yang si frisco masa nak kenal-kenal dengan khateep. takut-takut je, tambah pulak si khateep terpaksa berkongsi kasih sayang masa ni. semua dah mula sayang dengan frisco.



ini masa dah dua bulan tinggal dengan famili kami. sudah kuat makan. pandai bergurau dan mendapat gelaran anak rimau dari mak. "ekau ni bukan kucing agak eh, ontah anak ghimau kumbang mano sosek ko ekau ni. habih kaki orang nak di torkam eh," kata mak dalam loghat negeri sembilan separa pekat. maksudnya; apalah gerangan binatang engkau seorang ini. hendak diumpamakan kucing, kaki manusia jadi bahan bahaman. anak harimau kumbang barangkali adapun seekor yang ini.


ini buktinya! jari gua putus dibaham. oh lupa nama pun frisco kan? tak tau siapa frisco? lu memang bukan kaki sinetron tv3 la!



walaupun kuat bergurau kasar, namun hubungan abang - adik memang akrab dua ekor ni. ini buat gua rasa tenang sikit. sesekali kalau diorang macam ni, tak adalah haru sangat rumah!




kan? manja kan? rasa nak picit-picit je dua ekor ni! kan kan?