Tuesday, July 26, 2011

YANG MENJAGA KITA

usai bersalaman dengan tuan rumah, aku bersama keluarga abang shidi berbondong-bondong menuju ke keretanya. sambil berbual sanai tentang enak lauk kenduri langkah dihayun deras. mahu sampai rumah awal kata abang shidi, ada highlight sepak takraw piala dunia.

aku duduk di hadapan memangku anak abang shidi yang kecil, sofea. di belakang, ada kak nor, isteri abang shidi, anak sulungnya dan ibu mertua abang shidi. kereta waja meluncur laju meninggalkan tampoi menuju pulai dalam gelap malam itu.

anak sulung abang shidi kelihata muncung sepanjang perjalanan. sesekali mendengar rungutannya akibat turut disuruh pulang bersama. dia sebenarnya enggan pulang kerana mahu tinggal di rumah kenduri bersama-sama sepupu sepapat yang lain yang ramai tinggal disana. jika tidak kerana kem motivasi untuk calon UPSR sepertinya, tentu abang shidi dan isteri membenarkan dia untuk tinggal disitu.

si anak dari tadi merungut-rungut. sesekali memberontak. semua nasihat dijawabnya dengan hentakan kaki dan muncung terjuih panjang. abang shidi sesekali merenung tepat mata anaknya dibelakang. jelas ada rasa marah mula terbit dek karenah anak sulungnya itu.

"along, jangan macam ni. motivasi tu penting. tambah pulak dah dekat dengan periksa," kata kak nor memujuk anaknya.

"kau tengok abang yang uruskan kenduri tadi tu, dia yatim piatu. sorang-sorang dekat sini. tak siapa jaga dia, mana makcik dia, mana pakcik dia? tak ada. macam mana dia hidup? tahu apa yang jaga dia? ILMU yang jaga dia! ILMU! kalau ilmu kau pun entah kemana, nanti apa along nak jadi? bagitahu ibu, apa along nak jadi nak kalau kita tak ada ilmu?," sedih nada kak nor menasihati anak lelaki sulungnya itu.

sunyi.

sepanjang perjalanan semuanya membisu. terasa jauh perjalanan malam itu. jauh disudut hati aku terkesan dengan kata-kata kak nor. betapa ilmu penting dalam hidup kita.

analoginya hebat, betul-betul terkesan pada jiwa aku.

1 comment:

F. Hanim M. said...

ilmu tu harta yg boleh jaga kita.

harta lain, kita yg kena jaga.