Monday, August 1, 2011

IRAS

kami duduk di atas empuknya hamparan sofa sambil menunggu mata kantuk sebelum masuk tidur. sambil santai melayan mata, kami tatap album gambar lama yang kandungannya ada aku segambar dua disitu.

satu per satu gambar diselak. tiap satunya pasti aku ceritakan apa cerita sebalik gambar. peristiwa apakah atau siapa yang berada dalam gambar. panjang lebar hurai cerita sebalik gambar. ada lucu cerita sebaliknya juga ada cerita serius dan tak kurang yang meruntun rasa bila ada kenangan disebalik gambar yang dirakam.

hinggalah satu bahagian, dimana kelihatan susuk tubuh manusia lelaki kurus putih tinggi. awal menghampiri umur dewasa. meninggalkan saki baki umur belasan sebelm menginjak ke usia berangka dua dihadapan umurnya. rambut sisir tepi. ada lentuk remos berombak bahagian hujung rambut depan. ada kumis halus remaja menghiasi atas bibir sucinya itu. ok itu gambar aku sewaktu baru tamat sekolah menengah.

"gua kacak bukan?" tanyaku seloroh.

"kacak? kah kah kah. tak pun!" balasnya dengan ketawa kejam. "eh tapi kan, lu ada iras macam..." kata-katanya tergantung dengan satu persoalan. iras siapa aku ketika umur baharu 18 itu?

"siapa?" aku gesa jawapan pasti. "nabil? kaer azami? dah ramai cakap dah," aku terangkan. memang aku degelar cikgu nabil oleh anak-anak murid disekolah. akak kantin panggil aku cikgu kaer. ceh, dua-dua tak boleh pergi dia punya perumpamaan! tapi aku layankan saja.

"cakap, iras siapa?" aku gesa lagi. jawapan belum terbit sikit pun dari mulutnya.

"erm, macam......." berhenti panjang.





"STEPHEN CHOW!"







aku hairan. bingung sekejap. ada iras cina ke muka aku ni? pfffttt!

2 comments:

Kutu Kiti said...

haha...
best la ko... sume iras2 superstar.. tak lama lagi la tu ikut jejak langkah.

faqhrule said...

NK:
tak ada pun macam stephen chow