Sunday, October 26, 2008

Mengharga-i

Yang ni emosi! Jangan terpengaruh dengan dos emosi yang berlebihan! Nanti parah, bila parah kau sendiri yang sakit hati. Ubat sakit hati memang tak ada. Jangan harap farmasi Watson boleh bagi ubat penenang dekat kau! Penulis sangat emosi sewaktu menulis tajuk ini. Abstrak!

Kadang-kadang kita perlu sedar yang kita perlu menghargai sesuatu. Mungkin pada kita menghargai itu sesuatu yang sukar. Sukar pada perbuatan juga sukar pada lisan kita. Tetapi pernah kah kita sedar yang kita perlu menghargai sesuatu. Tak kira lah sesuatu itu suatu yang baik atau yang buruk sekalipun. Ianya tetap memberikan kesan pada diri kita. Kesan itu juga akan menjadi ingatan untuk kita supaya menghargai apa yang terjadi.

Menghargai seseorang yang pernah singgah dalam hidup kita merupakan suatu yang amat penting. Seseorang yang pernah meninggalkan kesan dalam hidup kita tentu mempunyai cerita disebaliknya. Mungkin cerita epik yang seronok mencabar, atau semacam dongeng rakyat yang lucu tak kurang juga seram seperti telefilem Kekasihku Seru dan semestinya sedih seperti novel cinta bacaan remaja masakini. Semuanya ada cerita sendiri dan kita sahaja yang dapat merasakannya. Bagaimana rasa cerita itu, bergantung kepada bagaimana kita menghargai cerita hidup kita itu.

Mengungkapkan penghargaan kepada sesuatu mungkin suatu yang dirasakan amat berat. Timbangan ego yang berat amat menyukarkan mulut untuk menguntai kata-kata yang yang bertekstur penghargaan. Tingkahlaku juga begitu. Semua orang ada cara untuk menghargai suatu tapi sejauh mana kita ikhlas menghargainya. Sejauh mata kita betul betul menghargainya.

Belajarlah untuk menghargai sesuatu yang masih da di depan mata berbanding menghargai sesuatu yang telah tiada. Tetapi kita hanya kan menghargai sesuatu itu bila ia sudah tiada lagi. Baru kita akan berasa sesal kerana tidak pernah mengambil peluang untuk menyatakan penghargaan kepadanya. Ntatakanlah penghargaan kamu..

Erk..aku ke yang tulis ni?

3 comments:

Mieaa said...

kadang2 kita leka dengan apa yg ada depan mata,
kita abaikan dan buat x tau saja.
sedangkan benda 2 sgt berharga,
kita tahu, cuma x sedar.
bosan dengar ayat ni; bila dh x ada, baru nk tercari2, baru nk menyesal..
tapi itu la hakikat kehidupan.
sebesar mana pun kita,
sehebat apa pun kita,
tak guna kalau x tahu hargai apa yg ada di sekeliling kita.

ikhmas_86 said...

menghargai dan dihargai..myb asl die dr prkataan HARGA..huw..walaupun 1 sen die tetap berharga..ad cite pasal 1 sen nie...huww...nk tau? cari la...huwhuw...moral of da story cite tu belajarlah menghargai walaupun kite tak dihargai..walau camne pun tetap ad yg menghargai kite...ho0ossshhh! sedey lak tingat pasal menghargai dihargai ni..

cactus biru said...

menghargai membuatkan kita x lupa diri..stinggi mn kpala dpt donggak ke angkasa,jgn dlupa kaki yg bpjk d bumi..