Tuesday, November 11, 2008

Exam Mode? Rilek Sudah!

Lega. Lega macam berjalan waktu tengah hari terik, tiba-tiba orang bagi air batu campur yang kacang dia banyak, jagung lebih, cendol ada sikit dengan aiskrim satu skup atas dia. Itu yang aku rasa bila peperiksaan sementara atas dunia untuk semester empat ni selesai sebentar tadi. Syukur apa yang aku baca semalam boleh aku muntah atas kertas soalan. Aku tak harap sangat dapat keputusan yang buat aku boleh berlagak dengan kawan-kawan lain yang pointer tinggi. Aku tahu tahap aku dimana. Banyak mana kita usaha banyak tu yang tuhan beri. Dan banyak pula benda-benda yang datang dalam hidup aku semester ini, yang sesekali buatkan aku hilang punca. Kamu pembaca blog aku, mesti kamu tahu sebabnya kan?

Kadang-kadang aku terfikir juga, kerana nak jadi yang terbaik kita akan pentingkan diri kita sahaja. Dalam konteks peperiksaan contohnya dalam komuniti aku sendiri, orang yang ada spot soalan akan diam diri, siapa nak datang ambil. Kalau malas punggung janagan harap orang akan datang bagi. Kena usaha! Tapi kalau disebabkan benda macam ni pun boleh jadi punca gaduh, bagi aku ini semua tahi lembu! Tahu tahi lembu? Imperialis kata ‘bullshit’! Teringat pesan abah aku, dia kata ilmu ni hak tuhan, siapa kita nak sorok ilmu yang Dia bagi sedikit tu?. Haih entahlah..

Aku keluar awal 5 minit kertas Pengajaran dan Pembelajaran Dalam Pendidikan Seni Visual tadi. Aku rasa yakin jawapan yang aku tulis tadi menepati rubrik jawapan. Lepas peperiksaan tadi macam-macam yang bermain dalam benak fikiran aku. Apa yang hendak dibuat sekejap lagi, petang karang, malam dan esok pulak semua aku fikir. Dan pastinya aku dah boleh kemas buku dan segala kelengapan untuk disimpan, cuti minggu depan bermula.

Yang peliknya hormon testoblogrone (blogging hehehe) begitu mendadak masa jawab exam tadi. Tapi sekarang semacam menurun bila mengahadap laptop ini. Mungkin perangsang belum masuk untuk naikan nafsu blogging ini. Tak apalah, post dulu entri yang ini. Post sebagai penghargaan untuk diri aku, atas segala penat lelah malas semua dalam semester keempat program ijazah sarjana muda perguruan ini.

Tak lupa, malam ni budak-budak ajak main futsal. Aku bukan pandai main futsal. Kalau ajak main takraw memang aku gila nak main. Ah layan…

Emm, apa nak buat esok ya?


9 comments:

dzulhakim baharom said...

seronok la kau dah habis exam..

Anonymous said...

yeah..sme la kite jang...huu..da nsib bdan..xpe2 cti nie kte cti puas2..jom dtg rmpin kte mncing...ngeh3..tp xm kali ni xde rse sronok ngat pun ble da abis..sbb da ad pra mrdeka..pastu soalan cam ****...takut nk ngadap result..

Anonymous said...

yeah..sme la kite jang...huu..da nsib bdan..xpe2 cti nie kte cti puas2..jom dtg rmpin kte mncing...ngeh3..tp xm kali ni xde rse sronok ngat pun ble da abis..sbb da ad pra mrdeka..pastu soalan cam ****...takut nk ngadap result..

Anonymous said...

hai..sowg ley jd pnulis sowg fotografi haiee...owg nk jugk low...nk bkk restaurant...huwhuw...
'xtahan nk jgk tue'

Miea said...

seronok seronok!
saya ada lebih 15 paper lagi nak dihadap :(

Anonymous said...

org pn dh hbs gk...
paper last nie agak mudah untuk dijawab...
cumer paper major jerk yang mmg mcm nak bunuh diri...
sem nie sangat memenatkan...
harap sangat sem depan tak sepenat sem nie...
tapi yg kelako nya, tadi pagi ade perjumpaan ngan ketua jabatan...
dia bagi penerangan ttg subjek sem depan...
pro-forma pun dah dapat...
aper lagi assignment waktu cuti pun menyusullah...
hahaha aperlah nasib badan...
nasib baik cikgu on9 cuti nie...
maner lah tau takut ader yang tak paham...
leh tanyer cikgu fachrule...
kan3x...
aper2 pun kpd cikgu dan rakan2...
balik cuti nie jangan lupe berbakti ngan keluarga...
yelah...kita nie jarang ada kat umah...
so, ambil kesempatan nie duduk umah ngan kuarga selama yang mungkin...
ingat tue...

faqhrule said...

rambutan cikgu cuti ni nak berbudi kepada orang tua nak berbakti pada tanah..hehehe

Anonymous said...

exam = neraka!

Rajuna said...

dah abis exam
dah abis belajar
lg pening kapla!