Friday, November 28, 2008

saya benci rockstar!

Genap seminggu sudah bermain show Riang Gembira With Friends di Ampang. Rasanya aku agak kecewa dengan show hari itu. Kecewa dengan ‘permainan’ aku sendiri. Kurang tight dan agak terabur! Ya, stamina pun agak kurang!

Kekangan masa yang sesuai membataskan aku dan teman-teman band untuk bersama praktis. Komitmen. Ya komitmen satu factor penting yang diperlukan dalam sebuah kugiran, dan itu yang kurang dalam band aku. Ada komitmen tapi kurang diberi oleh setiap personil di dalam organisasi band itu.


Aku memang into denga musick laju dan keras ini, terjebak sejak tingkatan 3. Berjinak-jinak dengan kugiran Second Combat pada mulanya dan semestinya old school hardcore playlist. Cookie Monster, Nostalgia, Minor Threat dan Youth Of Today contoh rujukan pengenalan dalam dunia perlawanan ini. Dari musick pada awalnya hingga pada ethics dan ideology dan idealism membuat aku betul-betul into dengan scene hardcorepunx ini. Dan thrashcore/fastcore memang betul-betul musick yang aku sebati!


Mynightville (band aku) sendiri sebenarnya aku mahukan bermain thrash/fastcore seperti idola-idola aku: DS-13, Betercore, Charles Bronson, Domestik Doktrin, Tanpa Batas, Spazz. Beat counting, attack laju, ada part circle pit, finger pointing dan sing a long! Lirik yang political dan sinikal semestinya! Kritik dan reaksi pada persekitaran dan kehidupan juga. Yea tu yang aku mahukan rupa dan roh Mynightville sebenarnya. Tapi masalahya aku tak pandai bermain instrument! Aku cuma perlu menyanyi (menjerit) sahaja! Hahahaha.

Menubuhkan sebuah band dalam scene yang agak meriah sekarang bukanlah sesuatu yang perlu dibanggakan. Ramai yang minat hanya pada musick dan tidak ambil tahu soal ethics dan ideology penentangan yang telah sebati dengan scene ini sejak dari dulu lagi. Hardcore sekarang cuma menjadi fesyen dan trend untuk kelihatan rebel dan hebat! Menjadi hardcore untuk kelihatan hebat dari orang lain, mendengar musick grind/crust untuk dilihat hebat! Tapi hakikatnya ramai mengambil hardcore pada musick sahaja. Mentally? Totally out of hardcore!

Sedang mendengar:
1. DS13-kill by the kids
2. Betercore-Youthcrust Discography
3. Tragedy- Nerve Damaged
4. Hellexist/Hellbombs-spilt
5. Daighlia-miscellaneous
6. Jalan Sehala-demo

3 comments:

istima_88 said...

bab nie saya no comment...
not in my soul...
hahahahaha....

Unknown said...

teruskan............

nizang said...

cikgu punk go!!