Friday, November 28, 2008

Selamat pagi cikgu!!

Sudah seminggu aku menghabiskan cuti dengan menjadi guru tuisyen kepada dua orang murid bawah umur! Hehehe akhirnya aku dapat lakukan sesuatu yang berfaedah mengisi pagi-pagi cuti semester aku. Menjadi guru prasekolah kepada dua kanak-kanak yang agak comel dan becok dan agak nakal juga.

*abg long, che'gu, yayah

Mendapat tawaran untuk mengajar tuisyen dari keluarga angkat pada mulanya. Kesibukan kerja ibu dan abah angkat membataskan mereka untuk mengajar dua orang kanak-kanak ini yang sedang bercuti. Sewaktu ibu dan abah angkat pergi bekerja, mereka akan tinggalkan dua orang kanak-kanak ini dirumah aku. Anak murid aku itu ialah; Abang Long a.k.a Muhammad Amirul Farhan 6 tahun, dan adiknya Yayah a.k.a Siti Nur Maisarah, 5 tahun.

Ibu sudah membelikan buku lembaran kerja dan sedikit sebanyak aku ada panduan untuk mengajar mereka. Tugas lebih mudah kerana kedua-dua mereka sudah mampu untuk membaca dan mengira. Cuma perlu ditekankan bahasa Inggeris dalam sains dan matematik. Agak sedikit sukar kerana mereka belum mampu untuk memahami bahasa inggeris tapi meraka faham konsepnya!




Yang membuatkan aku tidak jemu mengajar mereka ialah kerenah mereka sewaktu sedang belajar. Yayah walaupun masih 5 tahun namun mampu membaca dengan baik dan agak rajin. Buku latihannya sudah habis disiapkannya sendiri tanpa perlu disuruh. Abang Long sedikit lambat namun tetap mahu belajar dan dia agak mudah merawang sewaktu belajar.

Aku tidak terlalu formal dalam mengajar mereka. Aku membiarkan mereka untuk mengekpresi sendiri dengan cara mereka, tapi guide dari seorang cikgu tuisyen sangat diperlukan disitu.


Di institut, ini bukan bidang aku; prasekolah! Dan aku agak janggal pada mulanya untuk mencari pendekatan mengajar mereka yang tahap prasekolah ini. Tidak boleh terus dengan isi pelajaran dan belajar sepanjang masa, pada aku perlua ada rehat dan bermaian untuk mereka.

Tapi faham sajalah bila diberi ruang untuk bermain, alamatnya memang payah mengembalikan tumpuan mereka semula di landasan belajar. Haih macam-macam hal dia orang ni, kadang kadang pening dibuatnya, pening kepala nak mengendalikan dua orang kanak-kanak ini.

“abang fakrul, bila nak main game bola lagi? Abang Long nak pakai menchester pula,” abang long.
“ abang fakrul, yayah tau nak nyanyi lagu ayat-ayat cinta tau,” Yaya.


Aku sungguh seronok dapat mengajar mereka sekarang. Dapat juga buat sesuatu yang berfaedah dari tak tahu nak buat apa pagi-pagi ni. Kejap lagi diorang datang tak tau nak ajar apa ni. Ada idea?

3 comments:

Mieaa said...

erkk..
nama kami sama laa..
hehehe
btw,
mia pun akan mulakan kelas tuisyen mggu depan..
ajar adik sepupu 2 org jugak..
haishhh

istima_88 said...

hahaha...
bestnyer...
mentang2 sem depan praktikum dah rehearsel rupenyer...
Great Teacher Fachrule (GTF)....
aper2 pun teruskan perjuangan dgn d iringi pengorbanan...
cinta profession ke arah murabbbi sejati...
nak kongsi jap...
kalau dapat cari cube cari cerita omputih nie tajuknyer Coach Carter...
best sangat tgk seorang jurulatih yang cube mengubah pemain bola keranjang yang sosial sangat kepada pemain yang cemerlang dalam permainan dan cemerlang dalam akademik...
try lah cari...

dzulhakimbaharom said...

selamat dtg ke dunia prasekolah.
kanak2 prasekolah mmg comel..