Thursday, September 10, 2009

CINCIN BELAH ROTAN

cuaca terik betul 12.40 tengah hari. letih belum hilang, peluh masih basah didahi. penat sungguh hari jumaat ini. dengan lewat bangun sahur, subuh pun terlajak ke kelas pula lambat serta tiada selera untuk fokus dalam kelas. semuanya aku rasa tak kena. ada saja yang buat aku cepat melenting. dugaan puasa mungkin.

sampai di bilik, tukarkan pelaras kipas kepada paling maksimum. buka baju dan terus baring atas tilam. aku capai telefon bimbit. ada isyarat berkelip-kelip tanda mesej teks! EMAK. emak penghantarnya. perlahan aku tekan butan-butang buka mesej teks itu.

" ahad ni mak hantar rombongan merisik anak cik zainal. mak dan abah dah sepakat. keluarga terdekat semua mak dah ajak. kita buat kenduri doa selamat sebelum berbuka puasa. cincin tanya mak dah siapkan. angah balik tau" ringkas mesej mak.

"merisik anak cik zainal? untuk siapa mak?" aku balas pendek. hairan.

"mak dah lama berkenan dengan anak dia tu, cantik, sekolah tinggi, agama pun bagus hormat orang tua, pandai masak. lagipun angah pun kenal lama dengan dia" mak balas.

darah aku berderau, biar betul mak nak tunangkan aku? aku masih ada dua semester lagi belajar. semuanya jadi gelap tiba-tiba. aku mula nampak masa depan yang aku rancang sedikit-sedikit pupus macam daun diratah ulat. aku masih banyak perancangan dan masih belum ada kesesuaian untuk terlalu serius sebegini. lagipun aku sudah ada calon sendiri. mak juga tahu, aku pernah tunjuk fotonya pada mak!

bagaimana ini? aku tak sanggup lukakan hati mak dan abah. kenapa kak long tidak sahaja melangsungkan dulu apa yang dirancang ini? aku tekup muka dengan bantal. perlahan memeleh air mata membasahi bantal. tak pernah aku menangis sebegini. menangis kerana masa depan telah diaturkan oleh orang tua. aku faham, aku anak lelaki yang paling tua dan jadi harapan keluarga. tapi biarlah aku dapat beri mak, abah dan adik-adik sedikit kesenangan dahulu sebelum semua ini. aku sangat terkilan. hancur. hancur semua.











































































"jang, jang jang bagun. dah azan jumaat dah"
aku dengar suara parau separa menjerit. aku buka mata, seorang teman sedang memengan kaki aku.

astaghfirullahalazim...

DEMM..mimpi lagi! sangatlah sesuatu yang menakutkan ketika tidur sebelum solat jumaat dalam keletihan. aku bangun dan segera membersihkan diri untuk solat jumaat.

pulang dari solat jumaat, aku capai telefon bimbit. ya memang mesej dari ibu, sahih! tapi butirnya:

"balik tak minggu ni? tak payah baliklah, minggu depan pun dah nak cuti raya, takpayah membazir duit, minyak dah naik balik."

huhhuhuhu...

39 comments:

ainnaziha said...

xlame dah la tuh jang
btw, bdak pmpn tuh wujudkah?ha..mesti duk menaruh harapan ni

faqhrule said...

kak ain:
budak tu wujud, tapi dia yg dah nak bertunangnye

Paan said...

Jangan dihampakan harapan mak ayah. Kih3!

faqhrule said...

paan:
haha gua takkan hampakan keluarga gua

Anonymous said...

hahaha....mati2 ingat btl2 nk kne tunang td..rupenye mimpi jerr.lawak2..

nurul lalala said...

Demm u...
igt btol2 la td..aish~
bru igt nk tumpang simpati..luckily i bce ur post smpi bis..hik3

p/s:pape pon, selamat la u n ur cal0n...^^

faqhrule said...

anonymous:
hahha tapi ni mimpi betul2 taw

nurul lalala:
hehehe tqvm...

Ameera Jamal said...

hek eleh...ingatkan btol tadi
rupe2nye mimpi je...tekejot sye

faqhrule said...

ameera:
kenapa ameera takut cikgu diambil orang ke haha

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

mungkin kalau dah berumur dan takde calon, anda gembira dengan mimpi tersebut..hehee

Azri Rotten said...

aku rase ni mmg tande2 awal ar. mungkin mak ko yg setting bini utk ko nnt. baik ko balek slow talk.

faqhrule said...

naddy:
hahaha tentu sekali

azri:
mak gua setting? gua on je

dobot said...

ish, syik mimpi jekk. jgn tdo laa mcm nie!
wat suspen betul laa. sian mieaa nnt.
;DD

kutukiti said...

mesti dulu2 ade minat kat die...
tu yg sampai termimpi-mimpi tu

faqhrule said...

fifa:
hahaha apasal dengan mia plak?

kutukiti:
pernah zaman skolah sekolah dulu je

kc kassim said...

haha dasat nya smpai mimpi lak tuh.
jodoh u nak dekat da tuh.

Akmal Hakim said...

kawin cepat.... lu tunggu apa lagi..

~ E i M a ~ said...

hehe..mcm kenal je..
tp cik zainal yg mna 1 ni?
mana dgr cite yg dia nk tunang? =P

faqhrule said...

misi kc & akmal:
lu dua orang bila nak rujuk? hahaha

eima:
erkkk...ni anak cik zainal lain laaaaa...kantoi..ni mimpi je tau eima, jangan ambik hati pulak

ikmaLisme said...

asyik mimpi je ko nie..

pasni ko post hal mimpi basah lak ea..

aku nk baca pengalaman mimpi basah ko..

hahaha~~

bibie_boodyn said...

osah c***** eh ko ni jang..maun kono sobat ngan den nie!!!!

faqhrule said...

ikmal:
mimpi basah gua tak cerita kat sini, gua cerita face to face..

salhan:
apo marah bona pulak?

sharamli said...

naseb baek baca dri bwh....

faqhrule said...

sha:
jangan menipu sha! tak baek

qishie said...

semoga menjadi kenyataan.

hahah!

suzen said...

zaimah zainal ni....

Lionel Azry said...

ada jugak sebab nape gua perlu ke bahau raya ni..kah3

faqhrule said...

qish:
tak mungkin jadi kenyataan lah..dia dah nak bertunang dengan orang lain

suzen:
pandai ea u main teka teki

saruk:
lu nak datang bahau? tau jalan ke?

demang said...

cessss
gua dah terkejut abes daa
raya nanti gua nak datg rumah lu

khucaie said...

ala lu faqhrule..tak kan klmj siak! haha

░♥si lampu neon♥░ said...

ceh kuang aasssam luh!

Mieaa said...

patut la rasa cam gatal je tgn nk click comments, rupanya ada org sebut2 nama i kat sini.

Fifa, nak kena lempang?
hahahahaha.

Dah agak msti mimpi.
mana ada org nk merisik bulan2 puasa ni.
ada, tapi jaaraaaanngggggg

oh Fifa, iloveyou ;)

Pais Chaos said...

bunyi msg macam mak lu x sayang lu je!haha

ohmiena said...

banyk btol koleksi mimpi..

Da' daffodil D said...

hoh. nak ke nih! main2 pulak

~ E i M a ~ said...

its oklaa..
nama pun mmpi je kan..
nway, jmput lah nti..
tp tak tau lg tarikhnya bila..hihihi

dobot said...

Fachrule,
minta maaf, gura sahaja yaw.

Mieaa,
jnji, takk buat lagiikk. U dah tauu, diam2 sudah.

bibie_boodyn said...

a ah la..apo lak den marah na lak kan??conpius da nie ha..rayo dtg umag den wei..den ado slipar untuk ko...

Anonymous said...

[url=http://sapresodas.net/][img]http://vioperdosas.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]grocery store software, [url=http://sapresodas.net/]linux software downloads[/url]
[url=http://vioperdosas.net/]macromedia flash player 8 software[/url] buy pirated software where to buy old software
coreldraw free trial [url=http://vioperdosas.net/]download acdsee pro free[/url] oem version of software
[url=http://sapresodas.net/]is academic software[/url] how much software do you want to buy
[url=http://vioperdosas.net/]windows vista versions[/url] nero 9 uninstaller
coreldraw tutorials [url=http://vioperdosas.net/]nero 7 ultra[/url][/b]