Tuesday, February 23, 2010

USTAZ & SOLIDARITI BUAT HALIMAH

gua lupakan seketika rasa bengang sesi refleksi pemantauan sesi pengajaran gua yang pertama siang tadi. biasalah, kalau dah nama cikgu praktikum, mesti ada cikgu senior atau guru pembimbing yang duduk belakang kelas pantau kita mengajar. masa lu orang sekolah dulu pernah tak? kalau tak pernah, memang sekolah lu orang tak ada cikgu praktikal la.

sesi refleksi gua tak nak cerita. bengang dan sebal. gua pendam rasa bengang dengan langkah longlai pergi kantin. jam dah pukul 11.45 pagi dan gua belum jamah nasi. senduk nasi putih letak kuah lemak cili api dengan ikan bawal sambal. gua makan meja hujung sekali dengan air sunquick ais. cuaca memang panas.

sedang gua makan, ada dua tiga orang murid menyanyi-nyanyi apa hujung pangkal lagu gua pun tak tau. gua ingat dia orang layan grindmetal. tak pun goregrind sebab tak tau apa buah butir dia orang nyanyi.

gua siap makan. gua basuh tangan. dengan rasa tanggungjawab serta emosi bengang gua pergi intai kelas budak-budak yang melalak tak tentu pasal. ini mungkin tahun satu punya kelas. gua masuk kelas dari pintu belakang, baik punya masa dia orang tengah syok tarik part korus;

"jongang, jongang, jongang. jongang halimah jongang. halimah gigi jonganggggggg..." ada tiga orang murid yang seronok tarik korus lagu ini dua tiga kali ulang.

" haaaaaaa.. ni apa pasal menyanyi tak tentu arah ni? sekarang waktu apa? buka buku baca! bukan menyanyi kuat-kuat ganggu orang lain belajar!" gua jerkah garang sambil buntangkan mata. ada dua tiga orang yang menyanyi tadi bertempiaran lari duduk tempat. cepat-cepat keluarkan buku matematik sambil buat-buat baca.

"lain kali kalau tak ada cikgu, duduk tempat kamu sendiri dan jangan buat bising! kalau kamu bising, nanti mengganggu kawan lain nak belajar. faham tak!!!!" gua tinggi suara. gua marah. marah demi kebaikan.

"ketua kelas mari sini, pergi cari guru waktu sekarang ni dekat bilik guru,". berlari kecil budak paras pinggang gua datang depan gua.

"baik ustaz. saya pergi dulu ustaz. assalamualaikum ustaz." kata ketua kelas tadi penuh lemah lembut.

gua tak jadi marah. terus jadi sejuk macam air batu campur waktu panas-panas sekarang ni. gua cair. gua menyesal pun ada marah tadi.

muka gua ada muka ustaz ke?

12 comments:

chekgu alan said...

ustaz????
hahha..gua nak gelak guling2
lu patot pakai rayban lu 2

faqhrule said...

alan:
tu la budak-budak panggil gua ustaz. songkok pun gua tak pakai.

Khaleeqa Idrus said...

Muahah! Muka anak imam ><" oke la oke la. layak la layak la. Haha.

chekgu alan said...

muka anak imam??
2 ag la x ptot
hahha

faqhrule said...

khaleeqa:
hahaha ikhlas ke tak ni?

alan:
sekurang-kurang ada anak-anak murid gua panggil gua ustaz doh.
lu ada? kahkahkah

dobot said...

WALLAWEYYY!
Ustaz syial,
:P

4budakcomel1hensem said...

dia sahaja amek hati lu tu..macam la dorang tak tahu kelemahan lu..pantang skit dipuji ;p

F. Hanim M. said...

wahhh...
sekian.

F. Hanim M. said...

wahhh...
sekian.

kc nur qasedah said...

tak.muka cikgu mcm muka bpk org daaa.

Rajuna said...

maka rugi la mereka yang menolak lamaran seorang yang berwajah soleh.

ada nur. beb! ehehe

student said...

ustaz jang..ko ustaz sejati bro..betul..aku tak dusta..