Thursday, December 9, 2010

AZAM DUNGU(n)

menulis entri tanpa ada asas isi yang mahu dicoretkan umpama mengeteh sambil berbual pada hakikatnya sedang mengantuk. neslo panas dihirup pelahan-pelahan dari hujung mulut, letak cawan sambung berbual, namun mata mengantuk sehingga tak tahu apa buah butir yang diucapkan keluar dari mulut.begitu juga aku. sendiri melayan keresahan malam-malam cuti dengan insomnia paras terkawal. mengantuk mata bila ayam dah mula berkokok. tapi bangun masih awal. masih boleh mendispilinkan waktu bangun sendiri tiap pagi. yeay!

saban tahun, bila tiba tahun baharu maka berbondong-bondong yang akan berhajat memperbaharui azam. tak kiralah tahun hijri atau tahun masehi. pasti ramai yang mula yang menanam azam. seakan suatu trend untuk menanam azam tahun baharu bukan? kau orang ada simpan azam? tercapai azam kau tahun lepas? azam tahun apa cerita? sudah rangka-rangka azam? bagus pada yang optimis dalam menuhi aza tahun baharu. pastinya tiap yang diazamkan itu, diusahakan sebaiknya bukan? atau tidak lebih cuma sekadar memenuhi dinding facebook dengan azam-azam yang bakal hanya tinggal cerita? kah kah kah

jangan tanya aku tentang azam. aku sendiri tidak mempunya azam tahun baharu. aku tidak seperti kamu-kamu yang mempunyai azam-azam hebat untuk kau sendiri gapai. cukup aku ungkapkan azam aku ingin menjadi lebih baik dari aku yang dahulu. memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik dari apa aku adanya sekarang. menjadi diri sendiri untuk lebih matang dan lebih tabah mengahadapi hidup sekarang.

yeah. tahun ini tak ubah umpama tahun malang berbadai masalah bertubi melanda. dan seperti yang selalu dan kebelakangan ini entri banyak tertulis adalah berkaitan kekecewaan diri aku sendiri. kekecewaan terhadap persekitaran yang kadang kala menjadi penghukum yang tidak adil kepada mahkamah dunia aku sendiri. sistem judisari berat sebelah dan tidak memberikan ruang untuk hujah bela diri. dah malas nak ulas nanti ada yang melenting hentam balik dalam blog dia.

lantaklah. apa yang kau orang azamkan, aku harap kau orang mampu tunaikan. gapailah selagi mana kau mampu capai. azam yang sudah kau sedia sangkutkan pada dahan angan yang tertinggi, gapailah. itu azam kau. bagai mana hendak kau gapai. guna galah buluh? tangga kayu? atau tebang dahan angan-angan, semuanya terserah pada kau. bagaimana caranya, sendiri kau putuskannya.

aku? tidak ada azam yang nyata. semuanya berbalam-balam cahayanya. tak usah pedulikan aku. terus melangkah jauh gapai apa azam yang kau nyalakan. jatuh bangun aku, tak perlu peduli kerana aku masih mampu berdiri menggenggam azam yang terkadang membara dan sekejap-kejap suam-suam kentalnya.

2 comments:

Paan Ovrtd said...

Abang gua nama dia Ahmad Azam.

sharamli said...

chegu sejarah maksu namanya azam. hensem bukan main!