Tuesday, April 26, 2011

MENYESAL

kehadapan murid-murid yang disayangi,

pertama-tamanya cikgu nak mohon maaf. mungkin permulaan yang tidak baik akan terbawa ke penghujung yang kurang baik juga kan?

1. perhimpuan.

hari ini cikgu bertugas untuk mengendalikan perhimpunan pagi seperti biasa. seperti yang cikgu khabarkan pada kamu semalam, semasa perhimpunan rasmi sekolah, cikgu tak mahu berada di depan perhimpunan dan maki-maki kamu awal-awal pagi. tapi pagi tadi kamu cabar cikgu. berkali-kali cikgu ingatkan supaya masuk dalam barisan kelas terus senyap. tidak, kamu tak buat. baik sekali lagi cikgu cakap, tolong senyap dan luruskan barisan. dan kamu paksa cikgu bercakap dengan tona suara yang tinggi dan keras tanpa guna mikrofon dan pembesar suara. maaf. baru kamu senyap. maaf.

2. 6 dedikasi - atikah

6 orang cikgu sebat hari ini sebab tak bawa lembaran kerja yang cikgu pesan untuk dilengkapkan. minggu lepas cikgu dah beri peluang untuk siapkan. masih juga tak siap. cikgu tak kisah kalau kamu semua nak bergurau dengan cikgu. cikgu tak ada masalah kalau kamu tak bawa buku kajian tempatan. tapi cikgu paling tak suka kalau kamu kurang ajar. depan cikgu jangan sebut perkataan BABI boleh? bukan sekali cikgu pesan, banyak kali kan? maafkan cikgu sebab tempik dalam kelas kerana perkataan babi yang kamu ungkapkan. cikgu minta kamu hormat suasana belajar dengan guru dalam kelas, ada adab kan?

3. 5 bestari

cikgu mohon maaf sebab mood yang tak baik tadi terbawa-bawa sampai ke kelas kamu. awal lagi cikgu pesan mood cikgu tak baik. untung cikgu sedar yang perangai aneh cikgu harini. maaf kerana hari ini tiada langsung unsur kecindan dalam pembelajaran sivik dan kewarganegaraan.

4. 4 dedikasi

8 orang cikgu sebat sebab berlari-lari dalam kelas. cikgu mohon maaf, cikgu terlewat masuk kelas. tapi cikgu bukan sengaja. kamu pun tahu kan, jangan main dalam kelas waktu cikgu tiada. nanti kalau ada yang bocor dahi, siapa yang menjawab? cikgu fakhrul sebab lewat masuk kelas. cikgu mohon maaf, sebab terpaksa hukum kamu supaya jadi teladan pada yang lain.

****

cikgu pun tak tahu mana silapnya hari ini. cikgu tidur awal semalam, bangun pun awal. makan tidur semua cukup. cumanya entah mana silapnya cikgu betul-betul bad mood hari ini. cikgu menyesal atas semua yang terjadi.

cikgu menyesal sebab cikgu fakhrul yang kamu kenal sudah jadi cikgu fakhrul yang garang dan ditakuti.

:(

5 comments:

silent reader said...

budak2 sekarang memang kena gertak sikit kot..kalau x diorang buat kita macam kawan2 je.... :)

~ suasana kita dulu x sama dengan sekarang..n mmg patut pun tegur apa yg perlu..cikgu kan bukan sekadar mengajar tapi mendidik juga...

diba said...

bese la tu..ade bgus nye..layan la lgu sixsenth..hee

sharamli said...

guna cara berhemah..
cekgu p0n mesti tak nak jadik cekgu yang ditakuti kan..mesti nak jadik cekgu yang dih0rmati kan..

tapi bet0l gak..budak2 sekarang tak sama macam kita dulu..

nursyuhaida said...

takut nak comment.cikgu fakhrul tgh marah ;)


*tiba-tiba teringat cikgu Mizan masa sekolah rendah dulu.garang.selalu memarah time perhimpunan.tapi cam ni lah agaknya situasinye ye dak?

cool cikgu.
;)

ikmaLisme said...

esok2 diorg lupa la.. standard budak2.. kena marah kejap, nnt diorg akan lupa dh