Monday, October 24, 2011

RM50 - RACUN BOLA SEPAK MALAYSIA

semalam setelah bermesyuarat semalam, (FAM) jawatankuasa pertandingan tempatan FAM menetapkan pentas final adalah stadium shah alam dan harga tempat duduk berharga rm50. ini suatu berita yang menggemparkan! tak pernah abad dalam sejarah bola sepak malaysia, tiket final mencecah RM50! gua melihat isu harga tiket final piala malaysia 2011 bukanlah suatu perkara yang boleh dianggap remeh. ketelusan FAM dalam memperjelas isu ini amat dituntut.

pemilihan stadium shah alam juga merupakan isu pokok dalam cerita panas final piala malaysia 2011. kalau final lepas 2010 kelantan bertemu negeri sembilan tiketnya cuma Rm30. dan kapasiti stadium yang besar dan selesa. main di stadium lebih kecil kapasiti dan harga tiket rm50. apa rasionalnya?

memetik kata-kata dari Kelab e-penyokong Bola Sepak egeri Sembilan;
kenaikan harga tiket final piala malaysia 2010 tahun lepas digembar gemburkan oleh FAM untuk menanggung kos penyedian kemudahan dan keselamatan di stadium bukit jalil akan tetapi pada hakikatnya kemudahan seperti surau dan tandas masih di tahap menyedihkan dan mercun masih berleluasa.



dari Ultras No9ori;

friendly skuad bawah 23 menentang NEPAL tiket berharga RM20!! main petang... tiket final PM2011 RM50...dan ini bukan kali pertama harga tiket melambung sejak Malaysia menjadi juara AFF Suzuki Cup..dan yang pasti..FAM hanya taw mencari keuntungan.. final di stadium paling teruk dan tiket paling majal dlm sejara


pendapat peribadi gua, harga tiket rm5 sangat tidak berpatutan. lokasi final juga tidak sesuai. bayangkan peminat terengganu yang datang dari jauh terpaksa menambah kos untuk menyokong pasukan mereka. rungutan rakan-rakan dari terengganu terpaksa membelanjakan hampir rm300 menampung kos untuk ke shah alam untuk final piala malaysia.

stadium shah alam yang dilihat dari kondisi padang sewaktu separuh akhir antara selangor menentang terengganu amatlah berada dalam keadaan yang kurang memuaskan. FAM berjanji untuk membaik pulih stadium sebelum final berlangsung. tapi sejauh mana kesan baik pulih itu bertahan? dengan lampu limpah yang juga turut menjadi rungutan peminat bolasepak tanah air.

sikap FAM yang sebegini sebanarnya bakal menghancurkan rasa percaya peminat bola sepak tanah air kepada persatuan bola sepak yang paling tinggi dalam negara. secara tidak langsung sikap FAM ini sebenarnya membunuh industri bola sepak tanah air. bayangkan peminat dah mula datang stadium semula untuk menyokong pasukan mereka beraksi. lihat saja bila pasukan kelantan beraksi, penuh stadium dengan lautan red worrior. di paroi tempohari, gua sendiri merasakan satu aura baharu dalam bola sepak tenah air terutamanya di Negeri sembilan bila mana orang ramai kembali menonton bola sepak tanah air.

jangan mimpilah jika mahu melihat pasukan negara kita gah di mata dunia jika FAM sendiri tidak menjaga tulang belakang bola sepak negara kita. tanpa penyokong siapalah FAM? jangan mimpilah nak naikkan rangkin pasukan kita jika harga tiket makin naik!


memetik kata Tony Fernandes;

"Terdapat terlalu banyak penglibatan kerajaan dan ahli politik dalam sukan dan saya rasa ini adalah antara kelemahan kita. Ia sepatutnya dikendalikan oleh profesional, yang 100 peratus komited terhadap sukan ini,"



2 comments:

ikmaLisme said...

typo tuh bro -->

pendapat peribadi gua, harga tiket rm5 sangat tidak berpatutan.

faqhrule said...

marah punya pasal mal!