Friday, June 21, 2013

BICARA ABAH

Cuti sekejap aku manfaatkan untuk pulang ke kampung halaman untuk tujuan pokoknya berbincang perihal yang serius dengan keluarga. Alhamdulillah ada kata putus diambil dan sepakat menunggu langkah seterusnya. Bila orang tua tua berkata-kata lebih baik pasang telinga dengan cermat ambil betul betul mana sendi, mana inti mana yang boleh disuai pakai dalam kehidupan. masin garam mereka dulu rasa, pahit peria awal lagi mereka rasa manis madu lidah mereka awal dah merasa. tua - padanlah dengan perbidalan melayu lama. makin tua kelapa makin banyak santannya. sebolehnya aku cuba untuk memperoleh secangkir santan tua berlemak pekat dari abah malam ini.

Bermula dari perihal amalan dalam kehidupan hinggalah ke tahap yang serius menjurus hal hal kerohanian yang abah sentuh. Aku cukup pasang telinga kalau abah berbual sebegini. Kalau abah nak beri sesuatu dalam lisannya kadang-kadang tak secara langsung. Tinggi kiasnya mendalam tersuratnya. perumpamaannya mudah. contohnya ringkas. ruang lingkup bicaranya pun sekeliling kita. pendek kata berbicara dengan abah memang senang bila dikupasnya sekali bersama contoh. tak susah nak hadam tak payah nak mencerna.

Malam makin larut. Semahunya aku cuba panjang lebarkan tinta lisan abah berbicara. Ada saja yang aku persoalkan. Ada saja yang aku minta pendapatnya. Ada cerita yang pernah abah ceritakan sengaja aku buat seperti tidak pernah kedengaran. Hanya untuk mahukan celoteh abah larut bersama kelamnya malam melewat. selang seli ada cerita kecindan disambut kekekan kecil kami. terkadang ada juga yang cukup membuatkan bulu roma berdiri dan juga ada yang seumpama paku tajam abah tanamkan dalam perasaan. cukup serba serbi dalam bicaranya.

kemuncak perberbualan  mata makin layu, perbincangan juga menjadi makin longgar kian tenang bersama malam dan grafnya kembali menurun tidak seperti awal-awal tadi. cukuplah apa yang abah beri malam jauh lebih bermakna sudah ini. sebelum akhirnya abah sempat berpesan sesuatu. dalam maknanya. tinggi kiasnya. setuju rasionalnya. kata abah;

"Jangan merendah-rendahkan orang yang berbuat kebaikan dan berpesan kepada kebaikan, walau akhlaknya tak seindah perbuatan. Boleh jadi, dia lebih mulia dari kita ini yang perasan sentiasa berbuat kebaikan,"


abah bahasakan aku ke apa ni?

1 comment:

::p!@_(^,^):: said...

Kite screen shot ur last paragraph ye cekgu...love it...hehe