Saturday, June 15, 2013

MENCAPUBMUR

kalau suatu masa bergelar murid sekolah dahulu aku sentiasa terdetik untuk menjadi yang lain dari kebiasaannya. sentiasa ingin menjadi ganjil dari yang biasa-biasa. selalu meninginkan yang istimewa dari yang lain-lainnya. mencari perhatian barangkali paling sesuai dalam ungkapan frasa yang lebih tepat. menjadi perhatian bila mana berbeza dari pelbagai segi. bukan bersikap anti-sosial tapi lebih kepada perhatian sosial yang lebih. istilah kejinya mencapub (mencari publisiti)

ssalah satunya yang selalu aku suarakan pada mak dan abah adalah bertukar sekolah. kalau masa sekolah dahulu, selalu yang menjadi perhatian adalah murid yang baru berpindah ke sekolah dari sekolah lamanya. menyesuaikan diri pada persekitaran baharu sebenarnya suatu yang agak janggal namun, pada perspektif aku ketika itu ianya suatu platform yang boleh dikira sebagai batu loncatan untuk mencari publisiti. lucu tapi itulah yang selalu aku utarakan pada mak dan abah.

selalunya murid baharu sering jadi perhatian. serba serbi orang nak tahu. dari segala hal jadi perhatian. ramai kawan baru cuba nak bina hubungan baik, nak kenal-kenal. perhatian khusus bila waktu belajar. murid baru akan bangun dan diminta perkenalkan diri. bab tarikan berlainan jantina pun suatu bonus. haha sungguh! pasti ada yang minat dan beri surat layang intipatinya mahu berkenalan! ini realiti. pernah ada rakan sekelas juga budak baru yang berkongsi meja dengan aku.

mungkin semuanya mampu bertahan dalam bulan bulan awal perpindahan sekolah tersebut dan ianya makin berkurang dari hari ke hari. tapi yang akan kekalnya gelaran budak baru tu. "oohh Razip budak yang baru pindah tu ke?" kan? masih juga lekat gelaran tu!

dan tiap kali hujung tahun persekolahan aku akan selalu bertanya pada mak dan abah.
"kalau tahun depan, tukar sekolah amacam, mak?"

dan tiap kali itulah mak akan jawab;
"banyak ringgit den nak tukar kau keluar masuk sekolah?"

dan setiap kalinya mendengar jawapan mak. aku akan selalu pasrah yang aku tak akan jadi murid yang baru bertukar dari sekolah lama. namun angan -angan untuk jadi budak baru yang sentiasa menjadi perhatian tetap utuh dan kental dalam kepala aku.

5 comments:

Kc Kasedah said...

kenapa sama je impian kita? pernah merasa jadi budak baru masa tu darjah 2! hmm

SI MILLY'S said...

Akhirnya. Ada pun entry! Hee

Syiela ;) said...

Second/ middle child syndrome. Jenis yang sanggup buat apa je sebab nak perhatian dari orang sekeliling.

dunia singgah said...

Jenis mencapub sampai ke besar,,berguru jer der~hehe

dunia singgah said...
This comment has been removed by the author.